Start > Arbetsmiljö > Forskning LedarskapGlöm mejlutskicken – så här ska du tänka om internkommunikation En satsning på intern kommunikation kan ge både nöjdare personal och bättre affärer. Arbetsmiljö”Kontoret är inte en plats man vill tillbringa tid på” Alla vill inte tillbaka till kontoret. Anledningen? - distansjobb förenklar livspusslet. Men egentligen kan det handla om någonting helt annat. ArbetsmiljöVill du ses som en sympatisk chef? – titta rakt in i kameran Ögonkontakt med en kamera är inte det lättaste. Men viktigt om du vill uppfattas som trevlig, visar en ny studie. LedarskapÄr det en dålig idé att skicka chefen på kurs? Utveckla hela gruppen i stället för att skicka chefen på kurs. Forskning visar att det är i vardagen din verksamhet kan utvecklas och lyfta. LedarskapHon är yngst på jobbet – och chef Vågar du anställa en chef som är yngre än alla medarbetarna? Forskning visar att det förmodligen skulle uppskattas. ArbetsmiljöMekanismerna bakom den osynliga rasismen på jobbet Den svenska arbetsmarknaden präglas av rasistiska strukturer och vita motreaktioner. Enligt forskaren Martin Wolgast måste chefer börja se allvaret i frågan. ArbetsmiljöDärför ska du träna din personal i civilkurage Vågar medarbetarna ifrågasätta dig som chef? Om inte, är det kanske dags att börja öva civilkurage. ArbetsmiljöChefer mobbas på nätet – förövarna är klienter, brukare och anhöriga Det är lätt att mobba chefen på nätet. Men varför? Och vad ska vi göra åt det? ArbetsmiljöDärför drar de unga cheferna Unga chefer är ovanliga – och mår inte toppen. Vad beror det på? ArbetsmiljöChefer erbjuds utbildning i UUA Kan kompetensbrist lösas med ny utformning av arbetsplatsen? UUA-projektet vill lära chefer att tänka i nya tankebanor. ArbetsmiljöRapporteringskrav får chefer att ge upp Bristen på administrativt stöd får chefer att sluta. Det visar en ny studie där chefer själva berättar. ArbetsmiljöSveriges förste professor i HRM invigdes idag Stefan Tengblad blev idag Sveriges förste professor inom Human Resource Management (HRM). ArbetsmiljöSå stoppar du skitsnacket på golvet Skitsnack och skvaller på golvet? Se det som en tidig och viktig signal på att något är fel och att du som chef måste agera.