Start > Arbetsmiljö > Forskning LedarskapChefer har inte tid att tänka på AI-utvecklingen Om chefer slapp så mycket personaladministration - skulle då både chefer och HR bli bättre på sina jobb? Kanske också få fart på AI-utvecklingen? En ny studie antyder det. ArbetsmiljöStela nackar och onda ryggar – så bryter du stillasittandet på jobbet Bensträckarna som räddar oss från skärmdöden, och demens. Nu måste de upp på chefens agenda. ArbetsmiljöJobbstress kan ge livslånga skador Skadlig arbetsmiljö idag kan leda till ohälsa om 30 år. Studier på äldre svenskar visar att de som haft en tuff arbetsmiljö mår sämre och har oftare kognitiva problem. LedarskapSå känner du igen ett team som aldrig kommer att lyfta Suckar du över team som inte fungerar som de ska? Problemet kanske är att de inte är några team i ordets rätta bemärkelse. KrönikaSe upp med toxiska chefer – ”mästare på manipulation” Dåligt ledarskap kan vara skadligt, men toxiskt ledarskap kan vara dödligt. Det är dags att vi tar detta problem på allvar, menar Chefstidningens krönikör Patrik Reman. ArbetsmiljöPerfektionsideal kan göra en organisation farlig Kan sättet vi organiserar oss vara orsak till kränkningar och trakasserier bland medarbetare? En ny avhandling visar vad som kan göra en organisation giftig. RekryteringTesterna du kan hoppa över nästa gång du rekryterar Det råder testfest i rekryteringssammanhang. Men enligt forskare används många tester det finns all anledning att ifrågasätta. ArbetsmiljöSatsa på lärande – för hälsans skull Lärande handlar inte bara om kompetensutveckling. Forskning visar att det också är bra för hälsan. Utveckling kan få oss att må bättre och stressa mindre. LedarskapDärför ska du öva upp din förmåga till självledarskap En ny studie visar att självledarskap är en förmåga som går att stärka genom målmedveten träning. ArbetsmiljöStillasittande gör dig sjuk – är du i farozonen? Hur farligt är det egentligen att sitta stilla vid en dator större delen av dagen? Ny forskning ska titta närmare på riskerna. ForskningSå gör du för att få ”flow” på jobbet Har man en gång upplevt det - vill man ha det tillbaka. LedarskapGlöm mejlutskicken – så här ska du tänka om internkommunikation En satsning på intern kommunikation kan ge både nöjdare personal och bättre affärer. Arbetsmiljö”Kontoret är inte en plats man vill tillbringa tid på” Är våra kontor så dåliga att det är därför människor väljer att jobba hemma? ArbetsmiljöVill du ses som en sympatisk chef? – titta rakt in i kameran Ögonkontakt med en kamera är inte det lättaste. Men viktigt om du vill uppfattas som trevlig, visar en ny studie. LedarskapÄr det en dålig idé att skicka chefen på kurs? Utveckla hela gruppen i stället för att skicka chefen på kurs. Forskning visar att det är i vardagen din verksamhet kan utvecklas och lyfta. LedarskapHon är yngst på jobbet – och chef Vågar du anställa en chef som är yngre än alla medarbetarna? Forskning visar att det förmodligen skulle uppskattas. ArbetsmiljöSå kan rasismen på jobbet se ut Den svenska arbetsmarknaden präglas av rasistiska strukturer och vita motreaktioner. Enligt forskaren Martin Wolgast måste chefer börja se allvaret i frågan. ArbetsmiljöDärför ska du träna din personal i civilkurage Vågar medarbetarna ifrågasätta dig som chef? Om inte, är det kanske dags att börja öva civilkurage. ArbetsmiljöChefer mobbas på nätet – förövarna är klienter, brukare och anhöriga Det är lätt att mobba chefen på nätet. Men varför? Och vad ska vi göra åt det? ArbetsmiljöDärför drar de unga cheferna Unga chefer är ovanliga – och mår inte toppen. Vad beror det på? ArbetsmiljöChefer erbjuds utbildning i UUA Kan kompetensbrist lösas med ny utformning av arbetsplatsen? UUA-projektet vill lära chefer att tänka i nya tankebanor. ArbetsmiljöRapporteringskrav får chefer att ge upp Bristen på administrativt stöd får chefer att sluta. Det visar en ny studie där chefer själva berättar. ArbetsmiljöSveriges förste professor i HRM invigdes idag Stefan Tengblad blev idag Sveriges förste professor inom Human Resource Management (HRM). ArbetsmiljöSå stoppar du skitsnacket på golvet Skitsnack och skvaller på golvet? Se det som en tidig och viktig signal på att något är fel och att du som chef måste agera.