Har du gjort bort dig på jobbet? Här är 10 råd från experten

De flesta har gjort bort sig någon gång på jobbet. Men ett klavertramp behöver inte betyda att det är kört.

1
.

– Man behöver bara en strategi och rätt verktyg, säger Jeanette Fors-Andrée, krishanterare och medietränare.

– Det kan starta med ett ogenomtänkt uttalande, en klumpig kommentar eller ett opassande uppförande som blir startskott för kritik och cancelkultur. Det kan också röra sig om ett ordentligt felsteg, något som verkligen inte är okej. Oavsett vilket måste man hanterar det snabbt annars kan det få allvarliga konsekvenser.

Läs också: Sociala medier har gett oss rädda chefer

Jeanette Fors-Andrée menar att makthavares förtroendekapital och rykte aldrig tidigare varit så skört. Medieklimatet hårdare och kunder och medarbetare ställer högre krav på transparens och korrekt agerande.

– Omgivning är  snabb med att reagera, plocka upp, kritisera, ifrågasätta. Det är rätt brutalt.

Vilka reaktioner möter du hos chefer som gjort bort sig eller fått en kritikstorm mot sig?

– Här kan man dela in det i två block. Chefen som känner att kritiken är befogad och chefen som känner sig orättvist kritiserade, som Finlands statsminister som nyligen anklagades för att ha tagit droger efter att bilder från en fest läckt ut i sociala medier. Men den känslomässiga reaktionen är ofta snarlik; Man är rädd för drev, rädd för sin karriär, rädd för att bli utfryst på jobbet och av vänner.

Omgivning är  snabb med att reagera, plocka upp, kritisera, ifrågasätta. Det är rätt brutalt.

Jeanette Fors-Andrée

Gjort bort dig? - Så får du tillbaka förtroendet 

Ställ dig några grundläggande frågor för att göra din analys: Vad har hänt? Hur kunde det hända? Och vad kan jag göra åt det? Var har journalisterna rätt? Vad stämmer i kritiken? Har jag gjort något fel? 

Analysera förutsättningslöst och utan skygglappar. Bland de vanligaste misstag du kan göra är att bemöta kritiken med taggarna utåt och hamna i en destruktiv försvarsställning som försvårar och förhalar krisarbetet. 

Erkänn felet om du gjort fel. Be om ursäkt om det finns något att be om ursäkt för. Tänk på tre grundläggande kriterier för en trovärdig ursäkt: (1) Definiera problemet. Beskriv vad du ber om ursäkt för. (2) Ange konkreta åtgärder. När du ber om ursäkt för något måste också något korrigeras. Vidta åtgärder och tala om vad du gör för att misstaget inte ska upprepas. (3) Känn empati och visa förståelse för kritiken. Känn empati med dem du sårat eller på något sätt åsamkat skada.

Handlingskraft kommer idag – inte om en vecka eller två. För så länge du inte adresserar det bakomliggande problemet finns det en påtaglig risk för en följetong av avslöjanden och eskalerande kritik. Kärnfrågan tär på förtroendet så länge du inte hanterar den.

Om du inte har gjort fel: Ha modet att inte vika dig efter vart vinden blåser. Stå stadigt. Låt inte rädslan för drev eller allmänhetens moralpanik diktera hur du agerar. Lika viktigt som att be om ursäkt när du gjort fel är att våga stå upp för beslut och försvara dina budskap.

Ta hjälp. En viktig sanning är att man aldrig ska krishantera sig själv. Det är ungefär lika konstruktivt som att plocka fram skalpellen för att operera sin egen blindtarm. På samma sätt behöver du resonera tillsammans med någon för att landa i den bästa strategin och de bästa budskapen.

Formulera tre huvudbudskap som fångar det absolut viktigaste som du vill ha sagt – innan du i all hast möter media eller bemöter kritiken i sociala medier.

Trycktesta din strategi och dina budskap genom att alltid se till att ha svaret på den värsta frågan du absolut inte vill ha. 

Ha ett sunt förhållningssätt till misstag: Du kan inte gardera dig för egna eller andras misstag. Men när det blir fel, har du chansen att göra rätt. Ofta är det inte händelsen i sig som skapar förtroendekrisen, utan snarare hur du hanterar situationen du står inför.

Arbeta systematiskt och strukturerat. Med ett samlat grepp har du en större chans att göra rätt – och göra rätt saker snabbt.

För att ta ett samlat grepp, undvika att sätta krokben på dig själv eller vara din egen värsta fiende, är det avgörande att ge dig själv tid för reflektion och analys.

Källa: Jeanette Fors-André, författare till boken Äg din agenda.

Hur får man tillbaka förtroendet efter att man gjort bort sig?

– Det första man ska göra är att förhålla sig till det som hänt. För att undvika att lägga krokben för sig själv så ska man försöka köpa sig tid för reflektion. Man ska inte ta en intervju på volley eller skrika i panik för att försvara sig.

Jeanette Fors-Andrée berättar att man stället ska backa, ta en stund och reflektera över vad man gjort, hur man kunde jag göra så och vilken som är den bästa vägen framåt.

Läs också: Hon vill skydda chefer från offentlig avrättning

– 15 minuter räcker, det kan hända magiska saker på en kvart. Har man verkligen gjort något fel, det vill säga om det finns något att be om ursäkt för, då ska man göra det.

Ser du några risker med rädslan för att göra bort sig och bli offentligt kritiserad?

– Jag tror att  rädslan kan leda till att vi i framtiden får svårt att hitta bra chefer och förtroendevalda. Risken är att allt fler känner att det inte är värt det att vara så utsatt, att det inte är värt förlora vänner, relationer, familj, karriär. I långa loppet kan det bli ett demokratiskt problem eftersom det styr vilka som orkar ha den typen av roller. Det hemma organisationsutveckling på alla sätt.

Läs även

Annons