Om rätt frågor vid anställningsintervjuer
Tänk er två rekryteringsnördar – som känner varandra sen gammalt – i ett engagerat samtal om hur en perfekt anställningsintervju ska gå till. Här kan det avnjutas i poddform. Missa inte Alex Tidgård och Linnea Byvall i podden How we Hire.
Podd: How We Hire
Avsnitt: The psychology behind asking great interview questions
Språk: engelska
Att skapa en lyssnande organisation
Hur viktigt är lyssnandet i en organisation? Väldigt viktigt anser Niklas Hedin, vd på it-företaget Centiro, som rankas som en av de tio bästa arbetsplatserna i Europa. Hur blev det så? I det här poddavsnittut pratas det om människor som lyssnar på varandra, om att sluta leta fel, lita på andra och om det oerhörda i att lyssna på sin egen intuition.
Podd: Konsten att lyssna
Avsnitt: En lyssnande organisation
Språk: svenska
Kreativitetens många uttryck på jobbet
De flesta förknippar nog kreativitet med innovation och framgång. Men var föds kreativitet? Hur får människor idéer? Kan man öva på att bli kreativ? I det här avsnittet av podden Ideacast hör vi Gabriella Rosen Kellerman, läkare och innovationschef på företaget Betterup och Martin Seligman, professor i psykologi på University of Pennsylvania, prata om fyra olika typer av kreativitet och hur dessa tar sig uttryck på jobbet.
Podd: Ideacast
Avsnitt: A deeper understanding of creativity at work
Språk: engelska
Hur kan ett äventyrligt mindset påverka ledarskapet?
Pernilla Gravenfors är en äventyrare av rang och har också mångårig erfarenhet inom konceptutveckling och ledarskap. Vad är egentligen ett äventyrligt mindset? Och hur kan det vara avgörande längs vägen – oavsett om målet är framgång för ett företag eller helt enkelt en starkare och bättre version av dig själv?
Podd: Killander & Björck
Avsnitt: Inre och yttre äventyr
Språk: svenska
Allt viktigare att vara ”ansiktet utåt” för chefer
Att synas blir allt viktigare för chefer och personer på olika typer av ledarpositioner. Men varför? I dag förväntas det av chefer att kliva fram och vara ansiktet och rösten utåt, på ett annat sätt än för bara ett decennium sedan. Konsumenterna vill veta vilka företagets värderingar är, vad företaget står för. Så omfamnar du kostymen och kliver in i den offentliga rollen.
Podd: Wired to win
Avsnitt: Why visibility matters for leaders
Språk: engelska