I årtionden har vi lärt av stora företagare som Kamprad och Stenbeck att det är ”customer obsessed” som gäller. Kunden kommer först. Tänker vi bara så löser sig det mesta. Det är kundbesattheten som är skillnaden som gör skillnad.
Jag tror att det är dags för en förädling av det uttrycket. 2024 behöver alla bli ännu mer people obsessed. Den gemensamma nämnaren för kunder, medarbetare och kandidater är ju att de är just människor.
Det som tagit de främsta och mest framgångsrika människorna längst är historiskt sett mellanmänskliga attribut. Låt oss därför sätta ljuset på de engelska uttrycken human being och being human (att vara människa och att vara mänsklig). Jag gillar skillnaden mellan dessa uttryck. Det ena ett substantiv och det andra ett verb. Något man är, kontra något man gör. För det räcker inte bara att vara någon, man måste även göra något.
Men AI och automation då? Orden på mångas läppar just nu. Det kommer inte handla om antingen eller framöver, utan både människor och AI. (Precis som både hemmajobb & kontorsjobb och både e-handel & butiker). Allt som kan digitaliseras och automatiseras kommer att göra det. Och ni kan klyschan, allt som kan kopieras kan också tappa i värde. Kom dock ihåg att digitalisering och teknik inte får bli målet. Tekniken är medlet, ej målet. Det är AI och teknik OCH människors konkurrensfördelar som kommer göra skillnad. Därför behöver vi fokusera mer på de tre olika -ionerna. Människors relationer, emotioner och intuitioner. Dessa har alltid varit viktiga och kommer fortsätta vara oerhört viktiga.
Vi behöver prata mer och ta tillbaka vi:et. Vi behöver tillsammans ta oss an de utmaningar som väntar. Om vi jobbade i stuprör tidigare – det vill säga vi samarbetade inom teamet, men teamet samarbetade inte med de andra teamen – så har de sista åren inneburit att vi gått från stuprör till sugrör. Det vill säga; vi får inte längre till samarbeten inom teamen utan släcker mest bränder på tu man hand.
Det här kommer inte att fungera framöver. Vi behöver därför lära oss att arbeta mer tvärfunktionellt. Team måste arbeta med andra team mycket mer.
Att ett team är framgångsrikt hjälper inte om de andra inte hänger med. En ensam målgörare vinner som bekant inga matcher om försvaret där bakom släpper in fler mål än ni gör framåt.
Gemensamma nämnare för människor som är ”gillbara”, är framför allt att de har självdistans, är ärliga, ödmjuka och uppriktiga.
Svante Randlert
Stuprören, och de ensamma målgörarna, måste ersättas av lagarbete. Jaget FÖR laget är den heliga formeln framåt. Starka team blir oslagbara och är varje organisations potentiella konkurrensfördel. Vad alla medarbetare vet, kan, vill, får, mår och gör varje dag är det som särskiljer organisation mot organisation. Det är vi:et som kommer att göra skillnad nu och framåt! Inte du, jag och ni, utan vi.
Från mig till dig, här är 5 saker att ta med sig in i 2024. Skillnader som gör skillnader kring vi:et:
#1 – att BERÖRA
Fokusera nu inte enbart high tech. Kom ihåg att fokusera på high touch också. Du har hört uttrycket att människor ibland glömmer vad som sägs, men aldrig hur man får dem att känna. Berör människor. Få folk att känna.
#2 – att vara NÄRVARANDE
Det är nu hög tid att vara närvarande på riktigt. Det är skillnad på att vara närvarande och att vara synlig. Det räcker inte att bara vara där, eller synlig på en skärm, om du inte är närvarande och tar in dina medarbetares perspektiv och synpunkter.
#3 – att LYSSNA
Det är nu hög tid att lyssna på riktigt, om det så är IRL eller ett digitalt möte. Det är skillnad på att lyssna och att bara höra. Att lyssna innebär att också höra vad som inte sägs. När vi är stressade får vi tunnelseende och missar viktiga perspektiv.
#4 – att BRY dig
Det är först när vi bryr oss om människor i bolaget, som människorna i bolaget bryr sig om bolaget.
Aldrig tvärtom. Vi får vad vi förtjänar. Och kom ihåg att det är mottagaren som har tolkningsrätten. Det är medarbetarna som bestämmer om du bryr dig eller inte.
#5 – att vara GILLBAR
Gemensamma nämnare för människor som är ”gillbara”, är framför allt att de har självdistans, är ärliga, ödmjuka och uppriktiga. Och människor som gillar varandra gör det oftast eftersom de gillar samma saker. Människor gillar personer som gillar och uppskattar dem.
Så är det ett nyårslöfte du ska ge till dig själv och andra, så är det att vara mer people obsessed. Både på dig själv och alla runtomkring dig. Speciellt i tider när vi fokuserar mer och mer på teknik och automatisering.
Ps.
Tänk på en sak. Närvarande på engelska betyder present. Tänk då om detta kan vara en otroligt fin present att ge dina medmänniskor? Just din närvaro? Den finaste presenten är att vara just ”present”.
/ Svante Randlert, ledarskapsutvecklare, författare, grundare och VD på Wisory
Ledare som lyckats bäst sedan pandemin – här är fem saker som gjort skillnad