Hur ger jag medarbetarna ny energi?

En medarbetare har tappat den energi hen tidigare sprudlade av. Kan man coacha någon tillbaka på banan igen? Vi skickade en chefsfråga till Emma Persson, expert på feedback.

Emma Persson, Master Certified Coach, MCC, Director of Education, CoachCompanion

Foto:privat

SVAR: ”Ja, och gör det innan personen i fråga bestämt sig för att lämna företaget!

Tänk på att investera tid och lär känna dina medarbetare både på ett professionellt och personligt plan. Först då kan du coacha dina medarbetare på ett helt naturligt sätt när energidippar blir ett faktum.

Människor vill ha utmaningar och en ständig utveckling. Frekvent och regelbunden feedback är ett måste.

Jag vill gärna jämföra denna situation med kläder. Du har köpt dem, de passade utmärkt. När kläderna inte längre passar, behöver man hitta en ny passform, färger, storlek. Varje individ behöver olika approacher så jag skulle börja med ett öppet samtal, på ett ostörd och helst neutralt ställe. Att personen i frågan har en självinsikt om situationen och vill bli coachad är det första steget mot ett positivt resultat.

Frågorna skall vara öppna, värderingsfria, positivt formulerade, konkreta, framåtblickande. Samtalet skall präglas av partnerskap och konfidentialitet.

Förslag på några coachande frågor:

Hur ser du på din arbetssituation?

Vad fungerar bäst i ditt arbete?

Vad ger dig mest tillfredställelse i arbetet?

Vilka förväntningar har du på ditt arbete om ett år?

Hur kan jag vara en bättre chef till dig?

Vilka förväntningar har du på företaget?

Hur långt har vi kommit i samtalet?

Vilken support behöver du just nu?

Vad kan du göra idag för att ta ett steg i rätt riktning?

Hur kommer du att märka att det har ”vänt”?

Efter samtalet, skapa en gemensam actionplan och följ planen regelbundet. Krydda med empati och den mänskliga värmen, så det kommer gå hur bra som helst!”

Emma Persson, Master Certified Coach, MCC, Director of Education, CoachCompanion

Så ökar du dina medarbetares motivation på jobbet

Läs även

Annons