Dags att sträcka på sig

Sedd av 164

Chefstidningen. Sträck på dig och ta ett djupt andetag. En god hållning kan vara det som tar dig genom vintermörkret i år. Det kan dessutom medverka till att dina medarbetare gör detsamma.

Senast ändrad 13:05, 8 Jan 2020
Foto: Getty Images .
Sträck på dig - och må bättre!

Hållning och hälsa hör ihop. Med en god hållning kan du undvika såväl huvudvärk som magont, visar forskningen.

- Det som behövs är en kombination av hållning och andning, konstaterar Gabriella Lockwall, expert på kroppsspråk, röst och talteknik. Gabriella är utbildad skådespelare och har 20 års improvisationsteater i bagaget. Hon vet vad kroppen kan ställa till med. Såväl bra som dåliga saker.

Idag skriver hon böcker i ämnet och utbildar inte minst chefer i ordlös kommunikation. Just nu på anrika Calle Flygares teaterskola i Stockholm. Ofta uppmanar hon sina elever att möta världen med hjärtat först. Bokstavligen. Ni vet - axlarna nedåt, bakåt - hjärtat först.

- Vi andas ju för fort, fortsätter hon. Korta, snabba andetag långt upp i bröstet istället för nere i magen. Vi behöver dra långa djupa andetag för att må och stå bättre. Få pulsen att gå ner, hjärtat att slå långsammare.

Egentligen vet vi väl det här. Att vi ska sträcka på oss, andas ordentligt. Ändå har vi en förmåga att säcka ihop framför datorn och stå och vingla på en höft framför kaffeautomaten. Gabriella har så klart ett knep.

- Tänk så här - varenda gång jag går genom en dörr ska jag sträcka på mig och ta ett djupt andetag. Sitter du i ett dörrlöst kontorslandskap får du ta toaletten istället. Varje gång jag reser mig för att gå på toaletten ska jag sträcka på mig och dra ett djupt andetag, säger hon.  

Hur gör man då? När man ”sträcker” på sig?

- Bli så lång du bara kan. Tänk att du har ett osynligt snöre som drar upp ditt huvud men sätt inte fram hakan. Ner med axlarna och lossa på knäna, det vill säga tryck inte knäna bakåt - då för du en översträckning och benen kan börja darra.

- Jag jobbar mycket med bilder och brukar säga att man ska tänka att man har ett brett elastiskt bälte i midjan. Du ska inte dra in magen, snarare dra upp den.

En bonus för dig som arbetsleder människor är att god hållning och bra andning smittar. Sträcker du på dig – gör dina medarbetare detsamma.

- Det har med spegelneuroner att göra. Ni vet fenomenet som gör att skratt smittar och gäspningar sprider sig i ett rum. Vi speglar varandra, säger Gabriella.
- På så sätt kan du sprida välmående på din arbetsplats, lägg ett leende på det så ökar du välmåendet ytterligare. Syresätter vi oss blir vi också snällare, brukar jag hävda.

Text: Helene Claesson Jennische 

 

 

up 71