Kan man bli chef om man heter Trolle?
Är vi vad vi heter? Lina och Björn pratar om hur vi och vår omgivning påverkas av namnen vi bär. Någon som heter Trollet eller Placenta har med stor sannolikhet tagit en annan karriärsväg än någon som heter Maria eller Erik. Kan det vara en fördel att ha ett okonventionellt namn? Och vilka fördelar finns med att ha ett jättevanligt namn, som inte sticker ut över huvud taget? LYSSNA
Podd: Dumma människor
Avsnitt: Du är vad du heter
Språk: svenska
Chefer som hamstrar arbetskraft
I USA är jobbtillfällena många och arbetslösheten lägre än den varit de senaste 50 åren. Hur kan det vara så gott om jobb samtidigt som räntorna stiger och det pratas om recession? Begreppet labour hoarding, hamstring av arbetskraft, har aktualiserats. Arbetsgivare håller i sin arbetskraften även om den inte behövs just nu därför att det är så svårt och kostsamt att hitta folk. Kan svaret finnas här? LYSSNA
Podd: The Indicator
Avsnitt: Is it hot in here or is it just the new job numbers?
Språk: engelska
Mer skratt på jobbet
Forskning från Wharton, MIT och London Business School visar samma sak: vi behöver skratta mer på jobbet. Vi skrattar åt tv-serier som the Office men på den egna arbetsplatsen finns inte mycket plats åt att dra på mungiporna. Samtidigt tycker över 80 procent av cheferna att människor med humor gör ett bättre jobb. Så, dags att sätta igång? Hur boostar du dina medarbetare att skratta mer? LYSSNA
Podd: #WorkTrends
Avsnitt: Humours role in the 21st century workplace
Språk: engelska
Intern rekryteringsfunktion – det här ska du tänka på
I det här avsnittet av Rekryteringspodden delar Katarina Riml, partner och konsult på HOME of Recruitment med sig av sina erfarenheter av hur verksamheter kan bygga upp och utveckla interna rekryteringsfunktioner. Ovärdelig kunskap i dessa dagar… LYSSNA
Podd: Rekryteringspodden
Avsnitt: Vad ska du tänka på när du bygger upp en intern rekryteringsfunktion
Språk: svenska
Transformativ eller Disruptiv – det är frågan
Dela med sig eller snåla – en fråga man måste tåla. Ett företag som väljer det tidigare – att dela med sig av sitt kunnande inom hållbarhet med konkurrenter för att hela branschen ska kunna ta kliv framåt, är Houdini Sportswear. Hör vd:n Eva Karlsson berätta om företagets vision – att bli helt cirkulära. Hon beskriver företaget som ett självorganiserande system, har open source som princip och anser att det viktigaste är att jobba tillsammans. LYSSNA
Podd: Nyttänk
Avsnitt: Transformativ vs Disruptiv
Språk: svenska