”Kommunikationen är avgörande”

Optikerkedjan Specsavers toppar Great Place to Works rankning av Sveriges bästa arbetsplatser. Vi har pratat med vd Marita Bertilson.

Foto: Alexander Svensson

Vad är det som gör er till årets bästa arbetsplats? 

– Jag tror att det till stor del handlar om att vi har en väldigt informell och familjär kultur där respekt för varandra värderas högt. Vi vill att alla ska känna sig sedda och viktiga för den de är. I praktiken handlar det om hur vi beter oss mot varandra och hur vi agerar i olika situationer. 

Läs också: Glöm mejlutskicken – så här ska du tänka om internkommunikation

Hur gör ni konkret för att skapa en sådan kultur?

–  Jag tror att kommunikationen är avgörande. Vi har alltid prioriterat den men under pandemin har vi växlat upp och försökt jobba ännu mer med snabb information och bra kommunikation. 

Precis i början av pandemin gjordes en ny satsning på internkommunikationen.

Vi introducerade en plattform som är som en gemensam intern social media-kanal.

Marita Bertilson

Om rankningen

Great Place to Work har undersökt arbetsplatskulturen för 19,8 miljoner medarbetare i 106 länder, däribland Sverige. De har dels tittat på medarbetarnas egna upplevelser av arbetsplatsen, dels analyserat hur organisationen arbetar med tillit, ledarskap, innovation, utvecklingsmöjligheter och värderingar. De organisationer i Sverige som fått högst betyg på båda delar rankas som Sveriges Bästa Arbetsplatser.

– Vi introducerade en plattform som är som en gemensam intern social media-kanal. Alla har den på mobilen eller datorn och där går vi ut med all information. Där finns också en grej som heter ”moments” där man kan dela saker med varandra internt. Så det skapas ett community och det är en fantastisk plattform för att kunna kommunicera med varandra. Den skapar tillhörighet och också rätt förutsättningar för att alla ska kunna göra sitt jobb.

Kommunikationen är helt klart en nyckelfaktor i det här, tror Marita Bertilson. Hon tror också att det faktum att företaget är en franchise-kedja påverkar arbetskulturen.

Inspiration och råd varje vecka i Chefstidningens nyhetsbrev – anmäl dig HÄR

– Medarbetarna har stor autonomi. Organisationen består ju av många lokala ägare. Vi lägger också stort fokus på utveckling. Man ska lätt kunna gå vidare och prova nya roller om man vill, så vi satsar mycket på utbildningar. En del sker fysiskt och en del i virtuell miljö.

Hur ska ni jobba för att försvara förstaplatsen?

– Det här är kanske ett tråkigt svar men men vi ska fortsätta att göra det vi gör, fast bättre.

För mig är det också viktigt att vara ute och träffa medarbetare ännu mer.

Läs även

Annons