Ledarskapscoachen och författaren Ylva M Andersson ger tips om hur du får in reflektion under arbetsdagen. Foto: Privat/Getty Images
SVAR: Kalendern är full, mejlen väntar och möten avlöser varandra. Det känns som att reflektion är något du måste boka in. Och den bokningen blir aldrig av.
Men är det verkligen tid du saknar? Eller är det måhända mellanrum?
Din vardag fylls av en lång att-göra-lista. Tre olästa rapporter. Tretton mejl att svara på. Nästa möte om några minuter. En budget som ska in på fredag. Så när ett möte är slut sliter du upp telefonen. Öppnar mejlen. Börjar förbereda nästa punkt. Varje glipa fylls igen. Direkt. Men det är i precis de gliporna hjärnan gör sitt viktigaste arbete där en kort reflektion kan få ta plats.
Forskning visar att hjärnan är som mest aktiv när vi låter tankarna vandra fritt. Det är då insikterna formas, besluten mognar och ledarskapet skärps. Inte när vi ständigt rusar.
Min inbjudan till dig är att redan i morgon bitti börja med en enda fråga, innan du öppnar datorn: Vad behöver jag för att stå stadigt idag? Starta i dig själv. Inte i inkorgen.
Många chefer jag möter tror att de inte har tid att reflektera, men när vi har pratat en stund visar det sig att det inte är tid de saknar. Det är modet att stanna. Att tillåta sig en paus.
Forskning visar att hjärnan är som mest aktiv när vi låter tankarna vandra fritt.
Ylva M Andersson
Avsluta gärna din arbetsvecka med tre frågor för att samla ihop dig själv och det du varit med om: Vad hände? Vad tänkte jag? Vad kände jag? Tre minuter. Det räcker.
Reflektion handlar inte om att lägga till något i en redan full kalender. Det handlar om att sluta fylla igen de glipor som faktiskt finns. Och börja se dem för vad de är: ditt skarpaste ledarskapsverktyg.
Reflektion är inte en paus från jobbet. Det är jobbet.
/Ylva M Andersson, ledarskapscoach, förändringsexpert och författare till Reflektionens kraft — verktyg för medvetet ledarskap (Liber 2026).