Krönika: Därför måste du ha koll på hur din bransch påverkas av AI

I kommunikationsbranschen går AI-utvecklingen fort. Chefstidningens krönikör Emma Thorp om egenskaperna som kommer att bl hårdvaluta framöver.

Emma Thorp är vd och koncernchef på Publicis Groupe i Sverige och Danmark.

Foto: Abraham Engelmark

AI kommer att ha en enorm påverkan på arbetsmarknaden och jag tror att många av oss ledare brottas med att förstå omfattning och tidsram. Vad ska AI respektive människor göra? Vilka arbetsuppgifter och roller försvinner? Vilka kompetenser och egenskaper blir viktiga vid rekrytering framåt? Och vad kommer att krävas av oss ledare?

ChatGPT kan säkert ge hyfsade svar på dessa frågor men som ledare behöver man på djupet förstå hur AI påverkar just den egna verksamheten och, inte minst, talangstrategin framåt.

Svårt? Yes, men affärskritiskt.

Så framtidssäkrar du talangerna

Kommunikationsbranschen är en av de branscher som påverkats snabbast av AI-utvecklingen och som ledande kommunikationskoncern behövde vi snabbt landa i en framtidssäkrad talangstrategi. Vi identifierade 7 grundprinciper som jag tror kan appliceras framgångsrikt i de flesta verksamheter:

1. Automatisera det som kan automatiseras
Enkla och repetitiva arbetsuppgifter finns i de flesta verksamheter och är utmärkta kandidater för automatisering. Här finns mycket tid att spara, tid som kan läggas på mer avancerat och värdeskapande arbete. För oss har detta inneburit färre administrativa uppgifter och vi ser inte samma behov av juniora roller framåt.

2. Människor ska göra det som människor är bäst på
AI har sina begränsningar, och det är här vi människor kommer in. Kreativitet, innovation, kritiskt tänkande och komplex problemlösning är några exempel på områden där vi människor fortfarande är oslagbara. Att ha de mest innovativa kreatörerna och de skarpaste strategerna blir avgörande för oss som kommunikationskoncern framåt. AI kan agera bollplank och snabbt skapa innehåll men att utveckla reklam med smartness, kulturella referenser och humor är inte AI’s paradgren; här har vi människor har ett unikt försprång.

3. Förstärka det som gör oss mänskliga
I en AI-driven framtid blir det mänskliga ännu mer centralt. Att bygga relationer och skapa förtroende är avgörande inom konsultvärlden. Mellanmänsklig intelligens – förmågan att läsa av rum, situationer och människor – är ytterligare ett exempel på en värdefull förmåga som AI saknar. När vi och våra konkurrenter sitter med exakt samma AI-verktyg, ja då är det människorna som skiljer oss åt. Människorna blir alltså ännu viktigare framåt och social intelligens blir hårdvaluta.

Som ledare behöver man identifiera transformational talent; personer som förstår vad som krävs både tekniskt och organisatoriskt för att genomföra förändringen och kan driva den.

Emma Thorp

4. Kompetenslyft för all personal
Att snabbt höja AI-kompetensen hos alla anställda har varit en nödvändighet för oss och är en viktig grundpelare i vår talangstrategi. Alla anställda har kunskapsmål inom AI och vi har storsatsat på utbildning i AI-verktyg. Vi har arrangerat AI-bootcamps, prompt-tävlingar och utmanat personalen att hitta smartare sätt att jobba.
Men det viktigaste är ändå att alla använder AI-verktyg i vardagen, att de testar och lär. På så sätt framtidssäkrar våra anställda både sig själva och oss som bolag.

5. Vikten av transformational talent
Att hitta rätt kompetens för att driva transformationen är inte lätt men avgörande för framgång. Som ledare behöver man identifiera transformational talent; personer som förstår vad som krävs både tekniskt och organisatoriskt för att genomföra förändringen och kan driva den. Vi anlitade en extern transformationskonsult men ansvaret för förändringsarbetet finns även ute i organisationen och är ständigt pågående.

6. Identifiera nya kompetensbehov 
Liksom i tidigare större skiften så uppstår nya kompetensbehov. I vår bransch ser vi redan behov av nya roller, t.ex. Creative Technologists, som kombinerar teknik och kreativitet för att skapa interaktiva digitala upplevelser samt roller inom Legal/Ethical Governance som säkerställer att AI och dataanvändning följer etiska riktlinjer, lagar och integritetspolicys. Vi befinner oss fortfarande i början av denna utveckling, men ser en spännande framtid framför oss med helt nya roller. Detta är en central pusselbit i vår nya talangstrategi.

7. Ledarskap i en ny tid
Slutligen, vad krävs av oss ledare i denna nya era? Vi behövs fortfarande (puh!) men ledarprofilen förändras. Att kunna leda förändring, vara skickliga kommunikatörer, att tänka nytt och ha en stark moralisk kompass blir centralt. Erfarenhet och magkänsla i kombination med kritiskt tänkande blir ett måste i en alltmer automatiserad värld. Sist men inte minst kommer mänskliga egenskaper som empati och omtanke att värderas högt; vi behöver mänskliga ledare.

Jag ser fram emot en framtida arbetsmarknad där människorna blir ännu viktigare – och arbetsuppgifterna ännu roligare! En arbetsmarknad där vi har fantastiska AI-verktyg i våra händer och leds av mänskliga förändringsledare som kombinerar AI, hjärna, hjärta och mage i sina beslut. En härlig kombination av mänsklig och artificiell intelligens.

Emma Thorp är vd och koncernchef på Publicis Groupe i Sverige och Danmark

”Snabb kompetenshöjning om AI är avgörande för framgång”

Läs även

Annons