Vad kan ledare lära av det amerikanska presidentvalet?

Trendspanare Per Schlingmann manar ledare att noga följa de amerikanska presidentkandidaternas kampanjer. Hur skapar de berättelsen om sig själva?

Trendspanare Per Schlingmann följer de narrativ som skapas i de amerikanska presidentvalskampanjerna.

Roy Rossovich

Den amerikanska presidentvalrörelsen formateras nu om. Bidens beslut att inte kandidera krossade ramen om två äldre män som stod emot varandra. Det blir i stället Kamala Harris som kommer att stå emot Trump. En 78-årig Trump möter 59-åriga Harris.

Många lägger naturligtvis stor kraft vid att analysera vad olika utfall av valet kan få för betydelse för ekonomin och den geopolitiska utvecklingen. Det är självklart en viktig del av ledarskapet att ständigt ha en aktiv omvärldsbevakning för att kunna fatta strategiskt övervägda beslut.

Men de amerikanska presidentvalrörelserna bjuder också på fantastiska möjligheter till lärande för den som är intresserade av andra delar av ledarskap. För mig är det särskilt en dimension som står ut, nämligen hur kandidaternas välfinansierade kampanjer medvetet arbetar för att definiera och etablera sina narrativ. Med narrativ menar jag i detta fall hur de beskriver verkligheten, sig själva och inte minst motståndaren.

Jag är övertygad om att berättelser och narrativ kommer att bli en ännu viktigare del i allas ledarskap. För mig är berättandet en helt central del i ledarskapet och en motor för att nå sina mål. Om direktiv tidigare var kärnan i ledarskap så ersätts dessa alltmer av en inspirerande berättelse som skapar energi framåt i en gemensam riktning. En stark och tydlig berättelse skapar engagemang, delaktighet och kan göra att hela organisationen går i samma riktning.

Berättelser och narrativ kommer att bli en ännu viktigare del i allas ledarskap.

Per Schlingmann

Med det amerikanska presidentvalet erbjuds vi nu möjligheter att studera de som lägger stora resurser på just detta. Kamala Harris politiska och kommunikativa strategi är ännu oklar. Låt oss därför se vad Trump gjort hittills och vi kan se hur republikanerna mycket strategiskt och konsekvent försöker etablera ett narrativ. Efter att ha följt deras tre dagar långa partikonvent blev bilden tydlig.

Budskapet Make America Great Again håller ihop allt kampanjen gör och detta uttryck finns i flera versioner, exempelvis Make America Safe Again.

En väldigt tydlig prioritering är att äga och etablera sin egen verklighetsbild som till stor del handlar om att i princip allt har gått i fel riktning under den senaste mandatperioden: det strömmar in illegala flyktingar, mat- och bensinpriserna har stigit, USA har försämrat sitt anseende internationellt och inte förmått hindra krig. En viktig del i denna verklighetsbild är att tydligt adressera ”real americans”, dvs amerikanerna som gör rätt för sig och bara vill leva det goda livet och inte minst göra det bättre för sina barn. Exempelvis fanns partier under konventet dit man bjudit in ”vanliga” amerikaner som gav sin bild av inflationen och den ökade brottsligheten. Narrativet man försöker etablera handlar både om USA som land – och om republikanerna som parti. I det senare fallet är det uppenbart att man försöker etablera sig som ett parti som står utanför etablissemanget och i någon mån också som ett arbetarparti.

Ett antal nyckelbegrepp återkommer: illegala flyktingar, muren mot Mexiko som ska färdigbyggas, real americans och att Trump ska rädda USA. Insikten om symboler är också tydlig. Musiken under konventet är countryinspirerad och wrestling förekommer vid flera tillfällen.

Här finns att lära för den som vill utveckla berättandet i sitt ledarskap. Vad håller samman min berättelse som ledare? Hur beskriver jag verkligheten? Det senare kan handla om marknaden och utmaningar. Vilka begrepp och symboler använder jag.

Till skillnad mot de som är ledare i kommersiella företag handlar ett presidentval enbart om att locka människor att välja ett av två alternativ – och det sker under enorm mediebevakning med stora resurser till buds. Därför får kommunikation och berättande en extremt tydlig roll. Det ger oss andra möjligheter till lärande.

Hur viktigt narrativen är visar Kamala Harris i det faktum att hon i beskrivningen av sig själv lyfter fram följande citat:

”One of my mother´s favorite sayings was “Don´t let anybody tell you who you are. You tell them who you are.””

Översatt till en amerikansk presidentvarelse och till ledarskap: äg din berättelse.

Presidentvalet äger rum 5 november. Fram till dess har vi alla stora möjligheter att lära.

Därför ska du satsa på eget varumärke och bli en chef som syns

Läs även

Annons