Chefstidningen bad två chefer, som båda definierat snällhet som en viktig del i deras ledarskap, reda ut begreppen.
Lotta Cederbom, vd på Aller media, som tvingats fatta en del tuffa beslut det senaste året. Beslut som av alla nog inte uppfattats som snälla. Och Mattias Hansson, med en lång chefskarriär inom media och nöje (numera i rymdbranschen som grundare och CEO på I.S.A.A.C. International Space Asset Acceleration Company AB). Mattias var tidigt ute och efterlyste mer vänlighet i ledarskapet efter att ha tagit sig fram i en kallhamrad mediabransch under 90-talet. (Tänk Stenbeck…)
Så vad är då en snäll chef? Några egentliga definitioner finns väl inte. Kanske är det enklare att definiera vad som inte är en snäll chef.
– Att inte lyckas skapa en kultur där alla känner sig trygga och kommer till sin rätt – det är inte snällt, säger Lotta Cederbom och tillägger:
– Mesigt snäll – är inte snällt! Man kan fatta och leverera tuffa beslut och samtidigt utöva ett vänligt ledarskap om man gör det med tydlighet, transparens och värme. Att inte vilja ta och ge feedback, att ducka för de svåra samtalen – det är inte snällt. Det är snarare att inte vara ledare alls.
– Att vänta för länge med jobbiga beslut som man vet måste tas – det är inte bara dumt, det är ovänligt mot alla i rummet, säger Mattias Hansson och tillägger.
– Att inte vara intresserad av att skapa grupper där alla är vänliga mot varandra, det är varken smart eller vänligt.
Lotta Cederbom lyfter gärna det viktiga i att snälltolka i stället för att feltolka. Det är få personer som går in för att på riktigt skada företag och medarbetare, menar hon. Känns det som om en medarbetare gjort så, beror det kanske på en feltolkning.
– Det är bara att ringa upp personen igen, ta ännu ett möte, reda ut. I grunden handlar allt ledarskap om kommunikation. Och där ingår det att lyssna, säger hon.
Aller Media har haft ett arbetsamt år bakom sig med stora förändringar i företaget, där också flera medarbetare har fått sluta. Och visst har det funnits tillfällen då personen på andra sidan bordet nog tyckt att hon varit allt annat än snäll.
– När man har tuffa besked att leverera så tas det emot olika av olika personer. Det måste man respektera. Det finns faser alla måste igenom, de blir ledsna, chockade och arga, men jag försöker lyssna, förklara och vara tydlig. Behövs det många möten och många tårar – ja då får man investera i det. Jag vill ju att de ska gå vidare i yrkeslivet med bra minnen från oss. Det viktiga är att förklara varför. Jag vill att alla ska förstå varför vi har fattat de beslut vi har.
Lyckas hon själv alltid vara snäll?
Nja, chefer är människor som alla andra, så klart har man dåliga dagar.
Men är dagen för dålig – då kanske man helt enkelt ska stanna hemma.
– Speciellt om du är vd. Beter man sig dåligt som vd finns risken att andra ledare i organisationen gör likadant. Det kan orsaka stor skada som tar lång tid att reparera. Det kanske inte ens går. Det har jag själv sett.
Ganska tidigt i min karriär fick jag en chef som inspirerade mycket med sitt tydliga och vänliga ledarskap.
Lotta Cederbom
I grunden god: en optimistisk historia om människans natur av Rutger Bregman (Natur & Kultur)
”Om man tror att mänskligheten är något annat än i grunden god rekommenderar jag verkligen den här boken!
De flesta av oss känner till William Goldings roman Flugornas herre, om barn som strandade på en öde ö vänder sig mot varandra – vilket slutar med katastrof.
Länge har den här historien fått definiera mänskligheten, om en grupp måste komma överens om något så slutar det ofta med att vi slår ihjäl varandra.
Men i den här boken finns en berättelse om verklighetens Flugornas herre, om internatpojkar på rymmen som hamnar på en öde ö och blir fast där i ett år.
Det som händer är att de snabbt lär sig samarbeta. De inser att om de håller ihop så kommer de att klara det här. De inser också att de behöver regler för hur bråk ska hanteras. De förstår att viljan att ta hand om varandra gör att gruppen blir stark.”
Sitter man i en ledningsgrupp är det ett utmärkt tillfälle att utöva vänligt ledarskap, menar hon.
– Som ung har jag själv gått in i ledningsgrupper och mötts av ett så oskönt ledarskap att jag aldrig velat sätta min fot där igen. Hos oss på Aller möts alla besökare som har gjort en presentation för ledningsgruppen av en applåd. Det ska kännas välkomnande att presentera saker för oss, säger Lotta Cederbom.
– Man tycker ju att det borde vara det enklaste i världen att vara vänlig, men det är svårt, för att det lätt blir fel. En person som pratar om snällhet är lätt att vifta bort som lallig. Korna i hagen är också snälla… ja ni vet, säger Mattias Hansson och tillägger att debatten om snällhet behöver fakta – som ju också finns.
– Idag vet vi ju hur våra psyken och kroppar reagerar på att bli bemötta med respekt. Forskningen är entydig. Det är den vänliga myran i stacken som får mest hjälp, säger han.
Som chef, och människa, handlar det inte minst om att motarbeta ryggradsreflexer när det blir jobbigt.
– Alla chefer har suttit i ledningsgrupper där vi förväntas leda något framåt och tänkt att en viss person bara sabbar för oss andra. Ibland låter vi det äta upp oss, förpesta vår vardag. Det där är inte bara dumt, utan också ovänligt mot alla i rummet. Det där måste man göra något åt per omgående.
Och vad ska man göra då? Mattias svar är att man måste lära sig förstå hur människor i grupp fungerar. (Själv lutar han sig gärna mot Susan Wheelans modeller.)
– Är man inte intresserad av gruppdynamik ska man inte vara ledare överhuvud taget! Som chef måste man kunna skapa grupper där deltagarna är vänliga mot – och stärker – varandra. Som chef behöver du se att medarbetarna är dina tillgångar, du kan inte göra dig av med folk så fort du tycker att någon är stygg.
Är han själv en vänlig chef?
– Jag tror det, och hoppas det. Jag kan vara tuff också, men jag skulle kalla det ”tough love”, nästintill villkorslös faktiskt.
Har då Lotta Cederbom och Mattias Hansson själva haft chefer som inspirerat till just snällhet?
– Som ung hade jag chefer som ägnade sig åt härskartekniker och utnyttjade sina positioner. Men ganska tidigt i min karriär fick jag en chef som inspirerade mycket med sitt tydliga och vänliga ledarskap. Det har betytt mycket för mig, säger Lotta Cederbom.
– Jag har en mentor och ledstjärna som fortfarande inspirerar mig. Han har en sak för sig som alldeles för få kostar på sig nämligen vanlig vardaglig vänlighet. Han säger hej och tack till alla, sprider vänliga hälsningar, utelämnar aldrig någon. Det är lätt att man glömmer det där, att hälsa på alla, tacka personen som satt blommor i receptionen eller fixat fika. Det är så klart till glädje för mottagaren men det stora kraften hamnar hos dig, säger Mattias Hansson och tillägger:
– Praktisk handling är det som gäller i det vänliga ledarskapet.