Lita inte för mycket på dina känslor – det kan vara en fälla

Undvik oro och rädsla genom att bete dig modigt, skriver Siri Helle i sin nya bok.

Siri Helle, psykolog och författare till ”Känslofällan: ta makten över dina känslor, tankar och ditt beteende”.

Foto: Madeleine Ahlström

– De flesta vet hur det känns när känslor ställer sig vägen. Det kan vara att man ställer in eller skjuter upp saker som känns jobbiga. Man kanske fastnar i att scrolla på mobilen istället för att ringa det där svåra samtalet eller tackar nej till ett erbjudande i rädsla att göra fel, säger Siri Helle, psykolog och författare till den nya boken ”Känslofällan: ta makten över dina känslor, tankar och ditt beteende”.

Känslor är psykologiska program som ska hjälpa oss att agera snabbt och ändamålsenligt i olika situationer. Rädsla ska få oss att dra oss undan och blir vi stressade lägger vi på ett kol. Problemet uppstår när känslorna är ”felkalibrerade” och vi till exempel upplever stark oro som får oss att fatta förhastade beslut. Siri Helle kallar det som uppstår för en ”känslofälla”. 

– Vi gör det som känns bäst i stunden trots att det förstör för oss på lång sikt. 

Enligt Siri Helle går det att ta tillbaka makten. Men inte genom att tänka positivt. Nyckeln till förändring ligger i att göra annorlunda istället för att tänka annorlunda, säger hon.

– Förändrar du hur du agerar så förändras också dina tankar och känslor. Alla har nog hört uttrycket ”Fake it till you make it”  men det kan bli ganska ytligt och glättigt. För hur tillämpar man det på svåra problem? Om man är deppig, orolig eller stressad?

Vi gör det som känns bäst i stunden trots att det förstör för oss på lång sikt. 

Siri Helle

5 steg för att bryta känslofällor

1. Självmedkänsla

Stanna upp och sätt ord på dina känslor och impulser. Det är okej att vara förbannad eller nervös.

2. Använd beteendeprincipen

Agera som om du redan hade känslan du vill uppnå. Exempelvis att bete dig lugnt fast du är nervös.

3. Ta det stegvis

Träna i enklare situationer och höj svårighetsgraden successivt.

4. Tänk på subtila beteenden

Också små beteenden som kroppsspråk spelar roll.

5. Prata med någon

Du är inte ensam om att brottas med mentala hinder. Snacka med någon du har förtroende för. En vän, familj eller en mentor.

Boken är en slags handbok och går igenom hur man hanterar känslofällor inom olika områden, som oro, stress och motivationsbrist, med hjälp av beteendeprincipen.

– Beteendeprincipen går ut på att göra motsatsen till det man känner: ta dig an uppgifter som om du vore modig eller jobba som om det inte vore stressigt. När alla ens instinkter skriker att man absolut inte har tid kanske det är just en paus man behöver, säger Siri Helle. 

Hon påpekar också att alla fastnar i känslofällor och att vi är kuggar i varandras maskineri. I varje kapitel finns därför en del om hur man hjälper andra att ta sig ur olika känslofällor.

– För den som har en ledarroll eller ansvar för att skapa motivation hos andra kan det till exempel vara viktigt att det som uppfattas som lathet kanske i själva verket är oro.

Det låter så lätt? Kan man verkligen läsa en bok och komma till rätta med det här?

– Det kan låta som Nikes slogan ”Just do it” men hade det varit så enkelt hade jag tryckt upp ett inspirationsvykort eller en t-shirt istället. Frågan är ”How to do it”. Det räcker inte att läsa boken – man måste testa och märka att det fungerar. Jag tror att den grundläggande insikten är att när oro- eller stresslöjan lägger sig över tankarna kan man inte förlita sig på sina instinkter.

– Det finns inget vaccin mot svåra känslor. Det här är ett verktyg för att de inte ska sabotera för dig eller sitta i längre än nödvändigt. Med den här tekniken kan du vända mentala hinder som tvivel och motivationsbrist till styrka och glädje.

NY BOK

Författare: Siri Helle, prisbelönt psykolog, författare och föreläsare. Hon har tidigare arbetat med KBT-behandling av bland annat stress och depression.

”Känslofällan: ta makten över dina känslor, tankar och ditt beteende” (Bonnier Fakta)

book

Läs även

Annons