Chefers arbetsmiljö är en mindre uppmärksammad fråga än chefens ansvar för medarbetarnas arbetsmiljö. Jag vågar påstå att stress har blivit ett normaltillstånd för chefer som fått lära sig att bita ihop och lägga i en högre växel snarare än stanna upp och reflektera. Det blir en moment 22-situation när chefer ska arbeta för att förebygga stress samtidigt som de lever i ett prestationssamhälle som inte accepterar stress.
Chefer förväntas vara vad vi i fantasins värld porträtterar som superhjältar. Stå stadigt i alla situationer. Finnas tillgängliga och ge stöd. Ha ansvar för allt, men inte ha mandat att kontrollera allt. En chef förväntas också kunna knäcka koden i att balansera verksamhetens behov med medarbetarens behov. Stå bakom beslut, även om man är av en annan åsikt. Driva utveckling, nå resultat, motivera, engagera och kommunicera, uppdraget är så utbrett att man blir andfådd bara av tanken.
Att vara chef innebär inte att ha ett immunförsvar mot stress. Vi behöver göra slut med fantasin av chefer som kan allt och klarar av allt. Att be om hjälp och visa sig sårbar är att vara människa. Chefer är människor.
En stressad chef blir en stressad medarbetare. Stress smittar. Inte som en förkylning, men vi är kopplade så att vi suger åt oss av andras känslor. Arbetsgivare som vill säkerställa hållbara medarbetare måste först säkerställa hållbara chefer. Hållbart ledarskap är också kompetensförsörjning. För vem vill bli chef om det mer ofta leder till sjukintyg än framgång?
Att vara chef innebär inte att ha ett immunförsvar mot stress.
Maria Ergül
Sex saker chefer kan göra för att hjälpa sig själv
Ta hand om hälsan. Du kan inte finnas där för andra om du inte finns där för dig själv först.
Undvik föräldrafällan. Inse att du har med vuxna att göra. Vuxna som du kan ställa krav på. Du behöver inte lösa medarbetarnas alla utmaningar, det är inte att vara en bra chef, det är chefs-pleasing.
Sätt spelregler. Vad förväntar du dig av medarbetarna? Vad kan medarbetare förvänta sig av dig? Tydliggör.
Sätt gränser. Hur ofta flyttar du runt prioriterade uppgifter för brandsläckning under en vecka? Hur ofta är du ”ledig” men bevakar mejlen? Tecken på att gränser behövs.
Ta tag i svåra frågor när de dyker upp. Chefer kan tycka att det är smidigare att göra jobbet själv när medarbetare inte presterar. Chefens ansvar är inte att göra medarbetarnas jobb utan att utreda varför medarbetaren inte gör sitt jobb.
Reflektera. Lägger du din tid på det du värderar och tycker är viktigt.
Maria Ergül är författare och HR-chef som driver Vägra väggen, en digital plattform som arbetar förebyggande mot stress. För sin kamp mot stressen fick Maria pris som årets vardagshjälte 2019. 2021 debuterade hon som författare med boken Vägra väggen som utsågs till årets HR-bok 2021