Ålder: 38 år
Bor: i villa i Täby.
Familj: Man och två barn. Mamma, pappa och två syskon.
Ledarförebilder: Sofie Tham som anställde mig på Tobii, Arbetsrättsjuristen Åsa Erlandsson och SAS-Janne Carlzon.
V
i adresserar jämställdhet som en affärsfråga. Varför är det bra för oss, för vår problemlösningsförmåga och lönsamhet, att jobba med jämställdhet och mångfald generellt, säger Cecilia Eriksson. I drygt ett år har Cecilia Eriksson varit HR-direktör på 3 Sverige. Målet, liksom uppdraget, från vd Haval van Drumpt var tydligt från start. 3 Sverige ska bli telekombranschens mest jämställda bolag. 2024 ska hälften av de anställda vara kvinnor.
Cecilia Eriksson uttrycker det som att vissa saker är enklare än andra i processen som väntar.
– Vi tror att den totala massan är relativt enkel att påverka. Men chefsledet kommer att lagga ett år eftersom vi internrekryterar många chefer…
Målet är, säger Cecilia Eriksson, att 2025 ska hälften av alla chefer vara kvinnor och på avdelningsbasis vill hon samma år minst se fördelningen 40-60 inom varje team.
Det Cecilia Eriksson vill göra på 3 Sverige är att se till att det på riktigt blir en jämställd arbetsplats. Det är så klart en utmaning, eftersom 3 ”är naturligt ganska mansdominerat”, som hon uttrycker det. Hon syftar främst på teknik- och säljavdelningarna, där de kommer att få anstränga sig extra mycket för att nå jämställdhet
Frågan blir så lätt politisk och jag försöker hålla mig undan det.
Cecilia Eriksson
– Frågan blir så lätt politisk och jag försöker hålla mig undan det. Vi ska inte bli ett politiskt engagerat företag som tar ställning på det sättet, utan vi vill adressera det här som en affärsfråga. Varför är det bra för oss, för vår problemlösningsförmåga, för vår lönsamhet, att jobba med jämställdhet och mångfald generellt, säger Cecilia Eriksson.
Hon svarar på sin egen fråga genom att hänvisa till forskning som visar att jämställda bolag är mer lönsamma och klarar förändring bättre. Men det gäller också, menar hon, att inte bara rekrytera fler kvinnor utan också anstränga sig för att hitta fler män till exempelvis HR-avdelningen.
Det är också viktigt, understryker hon, att skapa en miljö där alla känner att de får komma till tals och ingen känner sig exkluderad.
– Mitt mål är att vi ska attrahera och rekrytera folk från väldigt olika bakgrunder för att ha olika perspektiv när vi fattar beslut och när vi ska komma med idéer. Jag tror att det gör oss ännu mer konkurrenskraftiga. Det är också fantastiskt när privata bolag kan ta en del av samhällsansvaret. Som McDonalds, de har vågat ge mandat, ägandeskap och ansvar till ungdomar på ett sätt som få bolag har gjort och det har ju gått hur bra som helst.
Cecilia Eriksson beskriver 3 Sverige som en underdog inom telekombranschen, en underdog som ska hitta nya vägar och andra sätt att göra saker på. Ska de vinna kunder och marknadsandelar måste de förstå sin kundbas men de måste också förstå de andra, de som väljer att inte vara kunder, förklarar hon.
Då och då blickar Cecilia Eriksson ner på sina papper. Hon har bett om frågor i förväg för att vara så förberedd som möjligt och hon vill gärna uttrycka sig väl, hon som tycker om att skriva och som har på sin bucketlist att någon gång skriva en novell.
Cecilia Eriksson är född och uppvuxen i Skärholmen i södra Stockholm med en mamma som jobbade på tingsrätten och en pappa som var ingenjör med fokus på militära applikationer och signalbehandling. I de tidiga tonåren kände hon att hon ville jobba med människor. Hon förklarar intresset för personal och arbetsliv med att hon gärna funderade på och var nyfiken på hur man får saker gjorda tillsammans. Hon utbildade sig i Örebro, en studentstad där man kunde cykla överallt och där det var lätt att lära känna folk.
– Men när jag tänker på det i efterhand är jag nog mer ambitiös och kaxig än jag trodde då, kanske borde jag ha valt ett annat universitet. Det var bra men nu, efter ganska många år i arbetslivet, känner jag att: Åh, jag vill göra så mycket och jag har så mycket energi och fantasi och vill jobba så hårt!
I det färgglada sammanträdesrummet på 3 Sverige:s kontor vid Globen i Stockholm, beskriver Cecilia Eriksson hur det hon kallar för kaxighet har vuxit fram. När hon gick på förskolan var hon ”superutåt” och tvingade alla de andra barnen att vara med och gympa i kuddrummet. Sedan, under skolåren, blev hon allt mer blyg och försiktig för att sen, i vuxen ålder, våga kliva fram mer och mer. Hon, liksom många andra, blir mer ”bekväma i sitt skinn” ju äldre de blir.
– Jag har en större acceptans för den jag är och vad jag inte är bra på. Det gäller att hantera det. Som i ledarskapet. Jag är inte en perfekt chef på något sätt, men jag gör mitt bästa för att bygga upp så mycket förtroende och krockkudde att när jag gör missar eller blunders, då blir jag lättare förlåten när man vet att jag har goda intentioner. Man ska inte sträva efter att vara perfekt.
Hon lägger till att hon aldrig kommer att bli bra på att göra pivot-tabeller i Excel men att hon istället är bra på att få människor att prata med varandra, att lösa konflikter och staka ut en gemensam riktning.
Jag hoppas att mitt team känner att jag är där för dem och att jag backar dem.
Cecilia Eriksson
– Det trodde jag inte i skolan, men jag är också hyfsat bra på att prata inför folk och på att vara närvarande i de samtalen. Jag är nog också duktig på att få andra människor att känna sig sedda och bekräftade. Jag hoppas att mitt team känner att jag är där för dem och att jag backar dem.
På frågan hur det har varit att komma ny till 3 Sverige under pandemin säger hon att det har varit jättespännande och kul, förstås med inflikandet att Covid-19 i det stora hela har inneburit så mycket dåligt.
– Jag är van från mitt förra jobb att jobba internationellt, där jobbade man automatiskt mycket på distans med videomöten och telefonsamtal, man skapar relationer på det sättet. Å andra sidan är jag ganska minglig som person så mina första kontakter med många på företaget har fått vara mer formella än de hade varit annars. För mig och för familjen privat har det varit enklare att vabba mycket, vi har pratat ihop oss om vems möte som är viktigast och vem som ska ta barnen just då. Jag känner också att jag trots pandemin har fått en bra känsla för vad bolaget är och för hur organisationen fungerar.
Cecilia Eriksson har funderat mycket på arbetslivet efter pandemin, inte minst på hur livet på kontoret kommer att te sig i framtiden. Hon konstaterar att man på 3 Sverige, efter många diskussioner, har landat i att folk behöver tid att återanpassa sig. Inte minst tänker hon på hur annorlunda det är att träffa människor via en skärm mot att träffa många, många varje dag och att ”kliva in i varandras energifält”.
– Men vid årsskiftet vill vi att 3 Sverige-huset åter ska vara vår bas. Det är här man ska utföra merparten av sitt jobb men det är klart att vi också kommer att vara mer flexibla än tidigare. Folk har skaffat sig nya, och bra, vanor och rutiner. Men olikt andra mer högljudda företag kommer vi inte att säga att si och så mycket får du jobba hemifrån. Det här måste ske i samförstånd och ska vara anpassat efter vad som är bäst för bolaget, teamet och personen.
Som ledare är Cecilia Eriksson fortfarande en sökare, det är så hon förklarar det. Hon testar sig fram och ser vad som funkar i olika situationer.
– Att leda ett HR-team där det finns personer som har som sitt jobb att coacha, stötta och utveckla chefer och ledare, ger ju mig en mild prestationsångest. Men jag vill göra det bästa jag kan i alla situationer och jag vill vara trygg, naturlig och enkel att jobba med.