”Man måste själv ta flera olika roller på företaget”

Cheferna i landets små och medelstora företag drar stora lass själva. En av dem är Maria Eklund.

Maria Eklund, grundare av Workation Group AB.

Foto: pressbild

Maria Eklunds bästa råd

Ha is i magen. Stressa inte upp dig i onödan, ge saker och ting tid att lösa sig.

Be om hjälp. Var inte rädd för att be om avlastning i stället för att vara duktig och göra allt själv.

Köp hemtjänster i perioder då du jobbar mycket. Någon annan får städa hemma när du måste jobba. Köp matkassar och slipp planeringen.

Workation Group AB är grundat av Maria Eklund och hennes man Johan. Verksamheten handlar om att skapa kreativa mötesplatser för såväl arbete som avkoppling. Idag ingår konferenshotellet Hufvudsta Gård Mat & Möten i Solna, boutiquehotellet Görvälns slott utanför Stockholm samt boutiquehotellet Ocho Hotel & Kitchen i Palma i gruppen.

Pandemiåren som gått har varit en berg och dalbana. Hufvudsta Gård som uteslutande arbetar med företagskunder fick till slut stänga helt. All personal fick gå. Övriga verksamheter har rullat på trots allt. Och nu har allt öppnat igen! Bokningarna rasar in (så pass att dotterns pojkvän har fått hoppa in – och göra succé – i bokningen) ny personal måste rekryteras och extrapersonal in.

– 2022 kommer att vara kaosartat för många, innan vi landar i det nya normala. Men också spännande för alla chefer då jag tror att vi kommer att få se nya metoder och modeller för ledarskap, nya verktyg och kurser, säger Maria Eklund som själv är stark anhängare av ett flexibelt arbetsliv.

– Många mår bättre av att integrera arbetet som en del i livet, inte se det som något som händer mellan 9 och 5 och som sedan ska balanseras med något vi kallar fritid, säger hon.

Samtidigt vet hon att den stora utmaningen för många chefer just nu är att hantera personal som vill fortsätta jobba hemma fastän de kanske behövs på jobbet. Många chefer hon pratar med är slitna och trötta, och uppgivna inför den här nya utmaningen. Det är då man önskar att man hade en HR-avdelning…

– För många chefer i mindre företag är ju det här den stora utmaningen. Man har inga specialistfunktioner på företaget. Man måste själv vara specialisten och ta flera olika roller.  Jag känner ofta att jag inte räcker till. Att det vore skönt om inte ”HR-funktionen” var jag och min man. Tillbringar jag en dag på en av våra verksamheter vet jag att jag samtidigt efterfrågas någon annanstans. ”Kommer hon in idag?”

En annan stor utmaning nu är rekrytering. Pandemin tvingade fram en stängning av konferenshotellet Hufvudsta Gård men nu ska allt i gång igen. Från ingen personal alls – till fullbokat på bara några veckor. Maria Eklund beskriver glatt bokningssituationen som ett ”kosläpp”…

– Vi har fått ta hjälp av en rekryteringsfirma. Det är så viktigt att det blir rätt nu när vi skapar en helt ny personalgrupp. Vi måste minimera risken för felrekryteringar.  Onboarding kämpar jag med. I vanliga fall tar mentorer i personalen hand om de nya men nu finns det ju inga mentorer, inga seniora över huvud taget. Mer än jag. Så jag får vara mentor åt alla…

Maria Eklund jobbar mycket nu. Men klagar inte. Mikropauser, en podd i badet och vetskapen att jul och nyår – då är hon helt ledig – gör att det funkar.

– Jag är i grunden en positiv människa. Vi har trots allt överlevt den värsta krisen på länge. Vi har klarat oss! Det blir spännande att se vad som kommer nu.

Läs även

Annons