Gör: Kommunikations- & varumärkeschef på solutvecklaren Alight. Sitter i ledningsgruppen.
Bakgrund: 14 års erfarenhet inom kommunikation, på både PR-byråer och i ledande roller på bl a Microsoft, Ericsson och Nordnet.
CHEFSDAGBOKEN}
Här ber vi en chef föra dagbok över en arbetsvecka. Personen skriver om motgångar och glädjeämnen öppet eller anonymt. Chefen får sedan feedback av en ledarskapskonsult på saker att förändra, reflektera kring eller vara extra nöjd med.
Måndag
Veckans stjärna och Sveriges största solpark
Startar som alltid veckan med företagsmöte. Vi är ”remote-first”, och alla 85 medarbetare utspridda över Europa deltar digitalt (även vi som jobbar på HQ i Stockholm). Vi går igenom de största händelserna i förra och denna vecka som alla bör känna till. Uppdraget att hålla i mötet roteras i ledningsgruppen och höjdpunkten är att dela ut den välförtjänta ”veckans stjärna” till de frivilliga kollegor i resekommittén som sydde ihop vår årliga konferens/skidresa i Åre förra veckan. Den byggs runt en av de fyra strategiworkshops vi håller fysiskt varje år för alla medarbetare och nu är det dags för nästa steg i processen; att spika de övergripande och individuella målen för det kommande kvartalet (s.k. Objectives & Key Results).
Går igenom mediebevakningen och delar ett par relevanta pressklipp i vår Slack-kanal för omvärldsbevakning. En snabb avstämning med eventansvarig hos vår kund Axfood för att planera inför invigningen av vår solpark utanför Norrtälje. Den är tre gånger större än Sveriges idag största, så vi hoppas kunna locka både nationell media och någon minister!
Tisdag
Medarbetarundersökning sår nya idéer
Möte med HR-teamet för att gå igenom resultaten i vår senaste medarbetarundersökning. Vi har en väldigt hög medarbetarnöjdhet jämfört med vår bransch, vilket vi vill bevara och ta vara på det höga engagemanget. Så vi gick igenom de 232 (!) fritextsvar som ger kontext och sår nya idéer.
Spinningpass på lunchen innan möte med vår nya Hälsa- & Säkerhetsansvariga för genomgång av krisplanen och strukturen för kris- & incidenthantering, som hon får i uppdrag att vidareutveckla. Vi har varit förskonade från incidenter, men av erfarenhet vet jag att det måste finnas en tydlig process på plats och checklistor om/när något händer med t ex medarbetare, egendom eller våra projekt.
Deltar i ett samråd i Örebro län för en planerad solpark där vi bjudit in närboende för att informera om projektet och besvara frågor. Imponeras av sakkunniga kollegor som förtydligar vinsterna för biologisk mångfald och lokalanpassningar som viltkorridorer.
Onsdag
Meditation är bästa medicinen mot stress
Sammanställer talepunkter och budskap till vår vice vd som ska tala på en stor europeisk konferens om solenergi. Letar upp aktuell statistik på bl a investeringar inom förnybar energi och hur många megawatt som är under utveckling i Sverige och Europa.
Uppstartmöte inför arbetet med att ta fram års- & hållbarhetsrapporten. Vilket material har vi, vad ska lyftas, hur ska designen se ut, vad vill våra målgrupper veta, samt vilken av bilderna på fåren som betar i våra solparker ska få illustrera rapporten?
Förbereder underlag till månadsrapporten som skickas ut till medarbetare, styrelse och investerare, samt feedback inför kollegors utvecklingssamtal. Däremellan tar jag en paus i kontorets rum ”recharge” i en underbar massagestol, och slår på en guidad meditation i öronen 20 min i appen Mindfully. Meditation är min bästa medicin mot stress, så försöker få in minst ett kort pass under arbetsveckan.
Torsdag
Samarbete i Nätverket för solparker
Tar fram underlag inför vd-intervju med Forbes. PR-strategin när vi tog fram ett nytt varumärke inför den internationella expansionen 2020 var att positionera honom, som även är grundare och doktor i solenergi, som branschexpert. Idag är han väldigt efterfrågad som talare på konferenser och har intervjuats i bl a Financial Times, Bloomberg, och Wall Street Journal.
Korrläser vår nya karriärsida, bokar biljett till Almedalen, godkänner pressmeddelande om ett nytt projekt och bollar upplägg på mediepitch i Finland med vår PR-ansvariga.
Månadsmöte med tio kommunikationschefer på andra solutvecklare i Sverige inom ramen för Nätverket för solparker, där vi diskuterar branschgemensamma kommunikativa utmaningar. T ex vad sades om solenergi i den energipolitiska inriktningspropositionen som precis släpptes, och hur tar vi vidare kartläggningen av de 364 solparker som inväntar besked från länsstyrelserna.
Fredag
Internt townhall-möte med medarbetarna
Modererar en ”Townhall”, ett digitalt internt möte där medarbetare får lyfta frågor (anonymt via ett verktyg eller live) till ledningen om vad de vill. De frågor som inkommit på förhand som är enkla att besvara skriver vi svar på i en dedikerad Slack-kanal, och de som kräver lite mer diskussion tar vi upp på mötet. Frågorna och diskussionerna denna gång rör bl a finansiella mål, aktuell statistik för antal kvinnliga medarbetare och chefer, samt optionsprogram och boktips (!)
Avslutar veckan med en aw med ett gäng kollegor där vi diskuterar vem som egentligen borde vunnit ”bästa outfit” på konferensens temafest ”du som tonåring”. Tur att de outfitbilderna förblir interna!
Alexander Löfgren
Utvecklare av kollektiv intelligens i privat och offentlig sektor på Influence AB, doktor i industriell ekonomi och organisation, samt författare av boken Smart samarbete.
Foto: privat
Det är fint att ni med enkla medel bygger gemensamt ägarskap för bolagsagendan i er ledningsgrupp.
Vilken rolig roll i en spännande bransch du har! Det måste kännas meningsfullt att få bidra till den hållbara energiomställningen i samhället. Du verkar onekligen kastas in i alla möjliga olika sammanhang med gott om intressenter, och många frågor med stor variation att hantera. Bra då att du regelbundet tar dig tid för träning och meditation för att kunna skapa pauser, må bra och presetera hållbart över tid.
Det är fint att få ta del av hur ni med enkla medel bygger gemensamt ägarskap för bolagsagendan i er ledningsgrupp. Att exempelvis rotera ordförandeskapet för ledningsgrupsmötena är ett väldigt smart sätt att skjuta till energi och få ut mer effekt av teamet.
Jag kan dessutom tänka mig att ni som ledning skapar högt engagemang i resten av organisationen. Det verkar ju exempelvis avspeglas i er medarbetarundersökning. Inte bara att ni har en hög medarbetarnöjdhet, utan också att ni har ett klimat i bolaget där många känner sig involverade och trygga med att dela med sig av sina förbättringsförslag. Något som också uppvisas i era townhall-möten. Denna del av er företagskultur kan vara er viktigaste tillgång som gör att ni tillsammans bidrar till en meningsskapande arbetsplats för er själva och levererar hög kvalitet till era kunder. Värna och vårda denna kultur omsorgsfullt även framöver.
Härlig aw-avslutning på veckan. Ert tonårstema för konferensfesten tycker jag var brilliant, det kommer jag att stjäla med stolthet för någon framtida fest. Tack för att jag fick läsa din dagbok Johanna, ha fortsatt kul på jobbet!