Varför känns arbetsmiljön stressig?

Du har inte för mycket att göra - ändå är stämningen på jobbet stressig. Vad kan det bero på?

Maria Engström Eriksson, författare till "Hjärnatlet - tänk smartare, jobba snabbare och bygg starkare team".

Foto: LumeahPhotography

Stress och stresspåslag kopplas ofta ihop med att ha för mycket att göra. Det är sant att det kan vara så, men ’mycket att göra’ orsakar inte nödvändigtvis ett stresspåslag.

– Det är lika vanligt att ett stresspåslag är det som orsakar upplevelsen av att ha för ’mycket att göra’, eftersom stress försämrar hjärnans prestationsförmåga och kan få normala arbetsuppgifter att kännas överväldigande.

Så vad är det som kan orsaka stresspåslag, och hur kan vi minska det?

– I min bok Hjärnatlet pratar jag om en modell för att förstå möjliga orsaker, M.A.S.T.E.R – sex sociala drivkrafter som skapar smarta och effektiva hjärnor när de uppfylls, men leder till stressreaktioner och sämre prestation när de inte gör det.

– Dessa sex områden kan ofta ge svar på varför arbetsmiljön känns stressig. Föreställ dig dessa områden som sex hinkar fyllda med vatten. När de är fulla fungerar hjärnorna optimalt, men när de är tomma uppstår stress och hjärnorna presterar sämre.

M.A.S.T.E.R står för:

Meaning – känns det ni gör meningsfullt?

Autonomy – har ni möjlighet att påverka ert arbete?

Status – känner ni er viktiga och betydelsefulla?

Truth – får ni den information ni behöver?

Equity – behandlas alla juste och rättvist?

Relations – känner ni er trygga med varandra och har tillit?

– Kan det vara så att några av dessa ”hinkar” saknar vatten? Om ja, vilken hink är enklast att börja med och vad kan ni göra för att fylla på den?

Maria Engström – Eriksson, författare till ”Hjärnatlet – tänk smartare, jobba snabbare och bygg starkare team” (People&Stories)

Läs även

Annons