
Att krypa upp i soffan med en god bok under ledigheten är inte dumt.
Mängden böcker om ledarskap som ges ut kan ibland kännas överväldigande som chef och ledare. Var ska man ens börja, och vilka är bäst? Här är åtta ledarskapsböcker vi tipsat om i Chefstidningen under året!
1. ”Strategiskt berättande” av Per Schlingmann
För att bli framgångsrik som chef måste du förstå och använda narrativets kraft, menar Per Schlingmann, författare till boken ”Strategiskt berättande”.
I dag gäller mer än någonsin sanningen ”starkast berättelse vinner”, säger han. Strategiskt berättande handlar om att medvetet använda sig av narrativens kraft och driva en berättelse som stödjer affärs- eller organisationsmål för att väcka känslor hos den publik du vill nå.
– Människor kommer att kommunicera om dig . Väljer du att ställa dig utanför, avsäger du dig makten att påverka hur andra pratar om dig.
2. ”Vem är du när kriget kommer – mental handlingsberedskap och psykologiska strategier” av David Bergman
Misstaget många gör när de tänker på krig och katastrofer är att de föreställer sig att samhället kommer att kollapsa och livet som vi känner det kommer att upphöra.
Det säger David Bergman, överstelöjtnant och doktor i psykologi, samt författare till boken ”Vem är du när kriget kommer – mental handlingsberedskap och psykologiska strategier”.
– Vår bild av krig är starkt inspirerad av Mad Max-filmerna och prepperkulturen. Vi tänker på massflykt, plundring, jakt och vevradioapparater. Men i verkligheten fortsätter vardagen och det måste ledarskapet också göra. Den största utmaningen vid katastrofer är inte att hålla sig vid liv i en bunker, utan att hålla det civila samhället i gång.
3. ”Hållbarhetsagendan” av Josefin Jakobsson, Catrin Offerman med flera
Det svenska näringslivet står inför en historisk utmaning.
– Hållbarhet handlar inte längre om att minska företagets negativa påverkan på miljön – det handlar lika mycket om att minimera framtida risker.
Det säger Josefin Jakobsson, ekonomijournalist på Dagens industri. Tillsammans med Catrin Offerman, vetenskapsjournalist och humanekolog och ytterligare fyra kollegor har hon skrivit boken ”Hållbarhetsagendan”.
4. ”Chefens svåraste samtal” av Jakob Carlander
Jakob Carlander är psykoterapeut och har under de senaste tio åren forskat om svåra samtal och handlett chefer som råkat ut för anmälningar eller påhopp.
– Om en medarbetare som känner sig kränkt eller orättvist behandlad lämnar in en anmälan om kränkande särbehandling, kan det snabbt eskalera till en juridisk och administrativ konflikt, särskilt om anmälan bottnar i vilja att ge igen och bestraffa.
Rättshaveristiska beteenden kan vara subtila, menar han. Det rör sig ofta om medarbetare som inte nöjer sig med att diskutera någonting de är missnöjda med utan tar det vidare direkt.
– Det kan handla om att man begär ut chefens samtalsloggar eller använder interna system för att hävda sin egen uppfattning.
5. ”Rätt räcker inte – att göra nytta på riktigt” av Per Kristensson och Klas Hallberg
Vad händer när alla följer rutiner – men ingen stannar upp och frågar: Skapar det här värde för den vi finns till för?
– Vi lever i en tid där det blivit viktigare att inte göra fel än att faktiskt skapa värde. I jakten på effektivitet, kontroll och spårbarhet har organisationer fastnat i processer, checklistor och mätetal, säger Per Kristensson, som tillsammans med Klas Hallberg har skrivit ”Rätt räcker inte – att göra nytta på riktigt”.
Boken utgår från ett systemperspektiv: det är inte individen som är problemet, utan ett system som gör människor rädda för att fatta egna beslut.
– I en sådan kultur uppstår det absurda – som när en person träffar 66 läkare, men ingen lyckas lösa problemet, trots att alla ”gjort rätt”.
Har rädslan för att göra fel blivit starkare än viljan att göra rätt?
6. ”Edge” av Peder Söderlind
Varför ska man som chef intressera sig för nyfikna organisationer? Svaret kan tyckas självklart. Det finns inte en chef i världen som har koll på vad som händer om två, tre år – eller ens imorgon för den delen.
Därför krävs en ny typ av ödmjukhet inför den osäkerhet som omvärlden bjuder på, och det krävs nyfikenhet, det vill säga en inre motivation att röra sig mot det okända, det vi inte vet, inte kan.
I boken ”Edge: Skapa en nyfiken organisation” undersöker Peder Söderlind nyfikenheten som språngbräda till framgång – för både organisationer och chefer.
7. ”Vad fan ska vi med AI till?” av Paulina Modlitba
Många företag har testat AI i liten skala, men kämpar fortfarande med att skapa verklig nytta. I boken “Vad fan ska vi med AI till?” vill författaren Paulina Modlitba visa hur organisationer kan gå från experiment till affärsvärde.
– AI ställer ju modernt ledarskap på sin spets. Det krävs ledare som är kunniga inom ämnet – men som också kan möta människors oro och rädsla. Allt från medarbetare som känner att de inte kan lika mycket som alla andra till att man jobbar med AI i smyg eller att man faktiskt är rädd att AI kommer att ta över ens jobb.
8. ”Ledarutveckling” av Sofia Kjellström
De flesta chefer har någon gång skickats på kurs i ledarskap. Men enligt Sofia Kjellström är forskningen tydlig:
– De viktigaste lärsituationerna uppstår i vardagen.
Hennes bok ”Ledarskapsutveckling – individuell och kollektiv utveckling” är både en forskningsgenomgång och en praktisk vägledning för den som vill förstå vad som utvecklar ledarskap. En central del är en granskning av populära metoder som exempelvis coachning, mentorskap, feedback och utvecklingssamtal.
– Jag ville verkligen grotta ner mig i forskningen kring de här arbetssätten. Vad vet vi egentligen om hur de fungerar? Vad är fördelarna och nackdelarna med varje metod?