
En chef som är som ett ägg har ett tunt skal som går sönder under tryck, säger organisationspsykologerna Ola Jameson och Magnus Stalby.
FRÅGA: Vad är egentligen en moralisk kompass? Och hur hittar man den i arbetsvardagen?
SVAR: Som organisationspsykologer ser vi ofta hur viktigt det är att chefer har en inre kärna. En botten. Den bild vi använder för att beskriva detta är att bra chefer är som plommon, med en hård och stabil kärna, medan dåliga chefer är som ägg med tunna skal som går sönder under tryck. Vi har båda lärt oss – genom egna misstag och möten med chefer – att det är kärnan som gör skillnaden. Och den består av värderingar. Tydliga värderingar blir en kompass som gör det möjligt att hålla kursen, stå kvar och stå ut, även när det blåser.
Vår första kontakt med värderingsbegreppet kom via terapiformen Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Värderingar definieras där som riktningar snarare än mål – man blir aldrig “klar”, men kan hela tiden sträva mot dem. Värderingar har hjälpt oss att förstå varför vissa handlingar känns meningsfulla även när de är obekväma och varför andra, som kanske verkar logiska på ytan, ändå skaver.
Det är dock inte enkelt att leva sina värderingar, särskilt inte när känslor svallar. Så ska man kunna vara i obehag och inte impulsivt låta sig styras av till exempel rädsla, tristess eller ilska, krävs ett starkt ”varför”. För att hålla fast vid det man tror på och sedan agera i linje med värderingen är kanske det viktigaste en ledare kan göra. Det skapar trovärdighet. En chef som duckar konflikter eller undviker svåra samtal skapar däremot frustration och i längden misstro.
När vi coachar ledare gör vi ofta en övning som går ut på att föreställa sig sin egen pensionsdag. Tänk dig att alla du någonsin varit chef för är samlade för avtackning. En efter en reser de sig och berättar hur de upplevt dig som ledare. Vad vill du att de ska säga? Vill du till exempel bli ihågkommen som rättvis, närvarande och tydlig – ställ dig då frågan om det är så dina medarbetare skulle beskriva dig idag? Om du inte tror det, då har du ett utvecklingsarbete att göra!
För sanningen att det inte bara räcker med vackra ord är lika trivial som smärtsam: ska vi få andras förtroende måste vi också leva våra värderingar. Så pröva att omvandla dina idéer till konkreta beteenden.
Ställ dig frågor som:
- Vad vill jag stå för i mitt ledarskap?
- Vilka mål ligger i den riktningen?
- Vad kan jag göra redan idag?
Vi vet att man aldrig blir klar; ingen blir någonsin “den perfekta chefen”. Men vet man vilken riktning man vill sträva åt, så räcker det långt. Och om du skulle tappa bort dig – för det gör man ibland – så kan du alltid återvända till din värderingskompass. Den hjälper dig att hålla kursen!
Ola Jameson & Magnus Stalby, aktuella med boken På spaning efter ledarskapets kärna – om nyfikenhet, värderingar och komplexitet. (Natur & Kultur). Ola Jameson är leg. psykolog, fil.kand. och specialist i arbets- och organisationspsykologi. Magnus Stalby är leg. psykolog, leg. psykoterapeut, specialist i arbets- och organisationspsykologi samt reservofficer, verksam i Linköping.