
Det handlar absolut inte om att de här arbetsuppgifterna i stället ska utföras av en robot, säger Jeanna Tällberg, personalchef på Scania.
- Totalt 750 tjänster i Sverige berörs, varav 400 inom HR och 350 inom kommersiella funktioner.
- Samtliga varslade arbetar i Södertälje.
- Fabriksarbetare påverkas inte.
- Bakgrunden är att Scania ”anpassar organisationen för att möta rådande förutsättningar och framtida behov”.
- Administrativa HR-tjänster samlas i tre globala nav: Europa, Asien och Latinamerika.
Hur kommer det sig att det är så många inom just HR som varslas?
– Det här är en transformationsresa som vi har drivit under mer än två år, där vi gör olika saker för att framtidssäkra Scanias verksamhet. Vi har en stor HR-organisation – globalt är vi mer än 1 700 personer – och tyngdpunkten ligger i dag här i Södertälje, vilket har lett till obalans globalt.
– Det vi gör nu är att samla administrativa tjänster på tre platser i världen: Europa, Asien och Latinamerika. Det handlar om att vi behöver strukturera om oss och använda våra resurser mer effektivt – inte att HR-rollen är mindre viktig.
Är varslet av de 400 HR-tjänsterna kopplat till att arbetsuppgifter nu automatiseras, till exempel genom AI och digitala system?
– Om du frågar mig om AI ska ta över jobben så svarar jag nej, absolut inte. Det här handlar om att strukturera om oss på ett mer effektivt sätt. Sedan kommer vi säkert de kommande åren att automatisera en del av de arbetsuppgifter som vi nu flyttar. Vi, som alla andra, försöker omfamna den typen av verktyg och se om de kan hjälpa oss att bli mer effektiva. Men det är inte det som gör att vi varslar. Det handlar absolut inte om att de här arbetsuppgifterna ska utföras av en robot.
Vilka arbetsuppgifter eller funktioner inom HR försvinner – och vilka ska finnas kvar?
– Nu handlar det om att tänka på vilken organisation vi ska ha framåt. Det går inte att säga ”de här tjänsterna försvinner”, utan det är arbetsuppgifter som ska flyttas och struktureras.
Har de som berörs fått besked?
– Vi har inte tagit några individuella beslut ännu. Scanias HR-organisation och den kommersiella organisationen i Sverige har blivit underrättade, och vi står inför en process. Men individer – dit har vi inte kommit ännu.
Hur kommunicerade ni internt om att så många HR-kollegor berörs – är det extra känsligt när just de som jobbar med personal själva varslas?
– Det är en väldigt tuff situation för HR nu. På Scania har vi både centrala HR-funktioner och lokala HR-organisationer, och båda berörs och kommer att vara inblandade i olika delar av processen framåt. Vårt mål och ansvar är att genomföra förändringen på ett respektfullt sätt för alla våra medarbetare.