
Fredrik Engström, advokat och grundare av Engström & Hellman Advokatbyrå.
Foto: pressbild
2024 års konflikthanterare är en bråkig typ, i bemärkelsen ständigt normbrytande i en konservativ bransch. Det kan låta motsägelsefullt, men hänger faktiskt ihop.
Genom att utmana gamla och omoderna värderingar har Fredrik Engström gått i bräschen för förändring i en bransch känd för sin rovdrift på anställda.
– Är man ung och lovande på en advokatbyrå ska man vara redo att jobba dygnet runt, man ska inte klaga, inte säga vad man tycker och man ska visa respekt för sina överordnande. Jag har velat ändra på det här då dagens unga jurister inte vill jobba så. På vår byrå vill vi ha medarbetare som sover om nätterna och har ett liv bredvid jobbet – och det vill vi av den enkla anledningen att man blir bättre på jobbet då, säger Fredrik Engström.
Det där har så klart retat somliga.
Vilket nog inte blev bättre när Engström & Hellman blev Sveriges första advokatbyrå med kollektiv-avtal.
Eller när de blev landets första advokatbyrå med HBTQ-certifiering. (Varför? Man behövde göra upp med gamla manliga normer…)
För Fredrik Engström har normbrytandet en hel del med konflikthantering att göra.
– Min styrka som konflikthanterare ligger på det organisatoriska planet. Jag är nog inte rätt person att skicka in i ett rum med två personer som bråkar, men jag har fattat att man kan skapa en kultur som förebygger konflikter, och att man måste vara proaktiv och hantera konflikter innan de blir för stora. En förutsättning för det är att man har en på riktigt inkluderande företagskultur.
Lite naivt kanske men vi grundare hade nog utgått från att den fantastiska kultur vi hade på något sätt automatiskt skulle följa med i expansionen. Det gjorde den inte.
Fredrik Engström
* Var inte konflikträdd! Konflikter är inte farliga, ibland är de faktiskt nyttiga. Och tror du att du har en konfliktfri miljö på jobbet, har du förmodligen fel.
* Lyft upp konflikter till ytan. De bästa förslagen på lösningar kommer alltid till i samtal med andra.
* Var övertydlig. Vi tror att alla på jobbet ser saker på ett och samma sätt, men så är det sällan. Var övertydlig i all kommunikation, det är verkligen konfliktförebyggande. Speciellt vid stora förändringar, var övertydlig med vad som ska hända, men också med bakgrunden till besluten.
Insikten kommer av erfarenhet.
Engström & Hellman advokatbyrå har det senaste decenniet växt från att vara mer som ett gäng vänner som planerat och löst saker i samförstånd, inte sällan runt bordet i lunchrummet, till att bli något mycket större. Idag har man runt 30 anställda och kontor i både Göteborg och Stockholm.
– Vår tillväxt har varit min stora läroresa i konflikthantering. Lite naivt kanske men vi grundare hade nog utgått från att den fantastiska kultur vi hade på något sätt automatiskt skulle följa med i expansionen. Det gjorde den inte. Konflikter uppstod plötsligt överallt. Mellan oss grundare när besluten blev större, mellan grupperingar av medarbetare, mellan kontoren som utvecklade helt skilda kulturer.
– Min strategi har hela tiden varit att angripa detta på ett strukturellt plan, säger han idag och tillägger att de lyckats riktigt bra.
Det är förmodligen också det juryn i Årets Konflikthanterare (ett pris som delas ut av Medlingscentrum) sett när de motiverat priset till årets konflikthanterare med:
”Fredrik har, tillsammans med delägare, visat att värderingsdrivet ledarskap och strategisk konflikthantering kan förändra en hel organisation. Genom att tidigt identifiera utmaningar och arbeta förebyggande har han varit med och skapat en arbetsplats där dialog, samarbete och arbetsmiljö prioriteras – något som tydligt genomsyrar både ledningen och byråns medarbetare.”