– Jag hoppas att boken ska kunna vara en slags retorikbibel användbar i situationer som många tycker är jobbiga både professionellt och personligt, säger Elaine Eksvärd.
Idén till boken föddes ur egna erfarenheter av misstag och svårigheter i ledarskapsrollen.
– Det är lätt att avfärda kritik och inte önskvärda reaktioner med ett ”de förstår inte” men ofta handlar det om att kommunikationen inte har funkat. I rollen som chef räcker det inte med att vara kompetent på sitt område. Man måste förstå hur bra kommunikation går till och hur man förmedlar saker på rätt sätt.
Elaine påpekar att det är lätt att tro att man måste älska att prata för att folk ska vilja lyssna. Men det handlar inte om det, menar hon.
– Förutom att vara en guide är boken en revansch för introverta – Man måste inte vara självupptagen för att ta plats. På arbetsmöten är det ofta dom som pratar mest som får fram sina idéer, men för att få mångfald i idéer, måste man också kunna fånga upp idéerna hos medarbetare som är mindre utåtriktade.
Kan du ge exempel på några verktyg du tar upp i boken och som chefer kan ha nytta av?
– Hur man pratar motiverande, det måste chefer kunna. Att ta och ge ordet på ett bra sätt, hur man bråkar och hanterar olika typer av konflikter och presentationsteknik utan power point. Det använder många som snuttefilt, säger Elaine Eksvärd.
Länken mellan oss och andra är kommunikation och chefer får en massa nya saker i knäet hela tiden, situationer man måste hantera och kommunicera om, säger hon.
– Som chef behöver man se över sitt sätt att kommunicera, ta in feed-back och förbättra och anpassa den. Här hoppas jag att min bok kan vara ett stöd.