Han försöker hjälpa sin personal i Ukraina

David Holender, vd på Vaimo, har i snart två veckor jobbat intensivt med att hjälpa sin personal i Ukraina.

Anastasiia Sukhorukova, medarbetare på Vaimo i ett skyddsrum i Kharkiv.

1
.

Det är en trött och ganska sliten David Holender som tar sig tid att mötas via Zoom. Han har den senaste tiden jobbat hårt med att försöka hjälpa sin personal i Ukraina.

– Jag mår bra, det är inte mig det är jobbigt för nu. Mest känner jag mig frustrerad, säger han.

David Holender är vd och medgrundare till Vaimo, ett e-handelsteknikbolag som hjälper företag över hela världen med tech och kompetens gällande webbshoppar. Idag har företaget 600 medarbetare i mer än tio länder. 150 av dem, mest utvecklare men också hr och finans, finns i Ukraina. Företaget har kontor i Kyiv och i Kharkiv.

– I vanliga fall har vi mycket kontakter mellan våra europeiska kontor. Vi jobbar nära kunderna och i ett kundteam kan det finnas medarbetare från både Ukraina och Sverige till exempel, förklarar han.

Som Vaimos vd har han haft Ukraina på agendan ett bra tag nu. Efter Krimkrisen 2014 upprättade företaget en krisplan. Vad ska vi göra om detta eskalerar? I slutet av förra året höjde man krisberedskapen.

– Vi kommunicerade också detta till våra medarbetare i Ukraina. Vi var rädda att gränserna skulle stängas vid en invasion och att vi då inte skulle få ut dem. Vi började därför erbjuda stödpaket till medarbetare som ville flytta till något av våra andra kontor i Europa.  Tyvärr var det få som nappade. De trodde helt enkelt inte att det här skulle hända. Det är heller inget lätt beslut, att flytta hela sin familj till ett annat land, att lämna vänner och familj bakom sig…

Beslutet att fly är inte enkelt. Många har stannat i östra Ukraina för att vara med familj och äldre släktingar. Vaimos medarbetare Anastasiia Sukhorukova befinner sig i Kharkiv med sin familj.

Foto: privat

När invasionen sedan var ett faktum aktiverades Vaimos krisplan. Ett tydligt meddelande gick ut till all personal i Ukraina. Nu är er säkerhet det enda som betyder något. Jobbet är inte viktigt.

– Vi kan inte bestämma vad medarbetarna ska göra men vi uppmanade alla att försöka röra sig västerut, att försöka ta sig över gränsen. Men i Kyiv var trafiken fruktansvärd med enorma bilköer. Många bedömde att det var farligare att fastna i en bilkö så de stannade…

Dagen därpå stängde Ukraina gränsen för alla män mellan 16 och 60.

– Tyvärr var det därför inte många vi hann få ut, säger David.

Sedan dess har Vaimo fokuserat på stödinsatser inne i Ukraina.

-Vi har kontinuerlig kontakt med alla på Slack. De som är kvar i Ukraina hjälper också varandra, de koordinerar transporter och hjälper varandra västerut. Vi har också samarbete med andra företag som erbjudit vår personal kontor där de kan jobba och sova över.

Även om majoriteten av personalen idag befinner sig i västra Ukraina där det fortfarande är förhållandevis lugnt finns fortfarande medarbetare kvar i Kyiv och Kharkov. Personal som av olika skäl valt att stanna kvar.

– Men i dag har vi lyckats hjälpa en ung kvinna och hennes barn att ta sig ut ur Kyiv med bil. Hon är på väg västerut nu, säger David och poängterar att det är tuffa beslut att tvingas ta.

– En del har ingen bil och vill inte ställa sig med barnen nere vid stationen och hoppas komma med ett tåg, det är ont om bensin, det är kallt. Vi poängterar hela tiden att vi inte kan fatta några beslut åt någon men att vi finns här, när som under dygnet, om de vill diskutera hur de ska göra. Och när de bestämmer sig för att fly försöker vi hjälpa dem.

De är stressade och rädda och har tvingats ta enormt tuffa beslut den senaste veckan.

David Holender

Efterlysning

David Holender kommer gärna i kontakt med andra bolag som har personal i Ukraina.

– Vi kanske kan hjälpa deras personal. Om vi alla gör lite mer, kommer den totala insatsen bli så mycket större, säger han.

Kontakta David på:

david.holender@vaimo.com

Även om David är i Sverige är han i ständig kontakt med Vaimos organisation i Polen. Och där är de ständigt redo att möta upp vid gränsen för att ta emot personal som lyckas ta sig över.

– De ska möta ett vänligt ansikte när de kommer. Vi har också en lång lista med boendemöjligheter runt om i Europa som vi erbjuder. Det är personalen som på mindre än ett dygn fått fram en lista med mer än 100 olika boenden till sina kollegor.

Att som chef plötsligt befinna sig i en krigssituation där det gäller att få ut snabb och korrekt information har trots allt fungerat bra tycker David Holender. Coronaåren har ändå gett viss erfarenhet av kriskommunikation och de var förberedda.

– Nu handlar kommunikationen mycket om kärlek, personalen i Ukraina ska känna att vi bryr oss. Vi försöker ge dem energi, de är stressade och rädda och har tvingats ta enormt tuffa beslut den senaste veckan, säger han.

På den löpande agendan finns också att få löneutbetalningar att funka, få in cash som David uttrycker det, och man tittar just nu på hur Vaimo kan stötta med mat och mediciner – det kommer snart att behövas. Man försöker också få in Starlink-utrutning för att säkra kommunikationen med personalen.

(Dagen efter intervjun skriver David att man avbrutit försöken att få in Starlink-mottagare efter rapporter om att mottagarna kan spåras av ryska plan och därmed bli måltavlor.)

– Planen nu handlar om fokus på personalen. Och att hålla andan uppe, säger David Holender.

Läs även

Annons