Så klarar du årets tuffaste förhandlingar

Det pratas lågkonjunktur, besparingar och uppsägningar. Blir 2023 ett år av tuffa förhandlingar för landets chefer? Chefstidningen bad en van förhandlare om råd.

Blir 2023 ett år av tuffa förhandlingar för landets chefer?

Foto: Getty Images

Eller – om du sköter dina kort väl behöver det kanske inte bli så tufft?

Patrik Nordkvist, vd på Försäljningschefen Sverige och van förhandlare, påminner om att bästa sättet att slippa påfrestande armbrytning vid förhandlingsbordet är att göra rätt från start.

– Som chef bör man tänka att förberedelser för nästa förhandling pågår jämt och ständigt. Om till exempel en medarbetare blir jätteförvånad – och arg – vid en löneförhandling har du gett fel signaler inför förhandlingen. Varför förväntade sig den här personen en mycket högre höjning än hen fick? Något i förarbetet måste ha gått snett, eller hur? Nu fick du en konflikt du hade kunnat undvika.

Eller om du har en medarbetare du verkligen inte vill förlora.

– I stället för att hamna i en situation där du måste förhandla för att få personen att stanna – se till att hen vet att du är nöjd.

Går det ändå så långt som till en förhandlingssituation har Patrik Nordkvist några enkla råd till oerfarna förhandlare.

– Innan du går in i förhandlingen – fundera på, kanske till och med skriv ner, vad du vill uppnå. Vad vill du åstadkomma?  Vad för slags motstånd kommer du att möta? Då är du bättre förberedd.

En annan bra sak att fundera på inför en förhandling är var de egna gränserna går.

– När passeras din röda linje? Var går gränsen, hur långt kan du sträcka dig? Den där gränsen kan ju också vara bra att kommunicera i god tid. Det blir konstigt om du sagt ja till allt din chef bett dig om i månader och sedan blir det plötsligt tvärt nej. Signalera i stället när du börjar närma dig din röda linje. ”Nej vänta nu, får jag ännu fler projekt att ansvara för då…”

Är det en känslig fråga du måste avhandla, boka ett walk-and-talk-möte.

Patrik Nordkvist

Så, nu har du en plan och du har koll på dina röda linjer.

– Dags att fundera på förhandlingsvalutor. Om du till exempel förhandlar om lön med en medarbetare. Vilka andra valutor än pengar har du att lägga på bordet? Flextid, utbildning, en roligare tjänst?  Finns det något som har lågt värde för dig, men kanske ett högt värde för din medarbetare? En annan titel, prestige, att få vara med i en projektgrupp? Ju mer du förstår av vad din motpart behöver, desto bättre.

– Samma sak om det är din chef som till exempel vill lägga på dig ett nytt projekt. Visst jag kan ta på mig det här uppdraget men då behöver jag en assistent, ett lönetillägg, ett tydligare mandat. Lägg upp valutorna på bordet! Fundera alltid på vad du kan ge, och vad du kan ta.

Är det nu dags för förhandling? Se till att ha kontroll över situationen, bestäm var och när ni ska ses.

– Ska du löneförhandla med någon du inte vill ge högre lön, boka mötet på ditt rum.

– Ska du förhandla med någon du vill ha med på ett projekt så bokar du ett rum utan bord. Då vill du inte ha en barriär mellan dig och den du pratar med, du vill ha en öppnare diskussion.

– Är det en känslig fråga du måste avhandla, boka ett walk-and-talk-möte. Då behöver ni inte stirra på varandra.

– Eller boka en samåkning. I en bil behöver ni inte heller stirra på varandra, det är enkelt att ta pauser (den som kör måste koncentrera sig på trafiken) men det går inte att lämna rummet.

Ska du förhandla om din lön med din chef?

– Vill du ha upp din lön med 10 procent? Föreslå en summa som är 20 procent upp. Då kommer alla summor ni diskuterar jämföras med den.

– Och tänk på att alltid försöka avsluta positivt. Ni ska ju fortsätta jobba tillsammans.

2023 lär ju bli året när många chefer får krav uppifrån på att spara pengar. Hur förhandlar man då?

– Också här är det smart att ligga steget före. Ta upp frågan med din chef innan han kommer till dig. Visa att du har en plan på hur ni kan bli effektivare eller smartare. Det visar att du har koll på läget och ökar dina odds att påverka och få som du vill.

– Tror du att det kommer att bli personalminskningar, prata med dina medarbetare om läget ni är i. Att ni har det tufft. Då behöver de inte bli chockade om du sedan måste börja förhandla om avgångar.

Läs även

Annons