Därför blir chefers förmåga att berätta blir allt viktigare

För att bli framgångsrik som chef måste du förstå och använda narratives kraft.

Per Schlingman, författare till boken ”Strategiskt berättande”.

Foto: Pressbild Volante

Kommunikationslandskapet har förändrats drastiskt de senaste 20 åren. Vi har gått från masskommunikation till masskonversation, från budskap till samtal. Det menar Per Schlingman, författare till boken ”Strategiskt berättande”. 

I dag gäller mer än någonsin sanningen: Starkast berättelse vinner, säger Per Schlingman. Strategiskt berättande handlar om att medvetet använda sig av narrativens kraft och driva en berättelse som stödjer affärs- eller organisationsmål för att väcka känslor hos den publik du vill nå.

– I dag handlar det om att förstå vad människor konverserar om, hur målgrupperna pratar om dig.

Några berättelser och narrativ blir starkare än andra. De påverkar vad vi ser och vad vi gör och det gäller på alla områden. Bågen i företagsberättelsen blir viktig – i en tid av fragmentariserande behöver ledarskap han framåtsyftande berättelse. 

Vad betyder det?

– Aspiration blir väldigt centralt, att vara framtidsinriktad. För att engagera och bli framgångsrik måste man blicka framåt, inte bara se till det kommersiella.

Osanna historier och nyheter kan framstå som sanna och spridas i egna bubblor.

Per Schlingman

Per Schlingman är föreläsare och rådgivare med lång erfarenhet inom både politik och näringsliv.

Strategiskt berättande (Volante)

book

Ett exempel är vattenfall.

– För några år sedan uppmärksammades de för sin kampanj ”två hål i väggen”.  Idag säljer de abonnemang för att nå fossilfrihet. Samhällsnyttan är i centrum.

Med rätt berättelse kan du skapa trygghet i en skrämmande värld, menar Per Schillingman.

Vilka risker ser du med den här typen av kommunikation? Reducerar man verkligheten, gör den enkel?

– Bilden av verkligheten kan bli viktigare än verkligheten. Osanna historier och nyheter kan framstå som sanna och spridas i egna bubblor. Den strategiska delen av ledarskapet är att visa att man behärskar detta.

Hur gör man som chef för att bygga sin berättelse?

– Börja med att definiera syftet med berättelsen. Vilka vill du nå? Nästa steg är definiera berättelsens fundament – vad handlar berättelsen om och vilken nytta bidrar vi med? Dels om att utveckla berättelsens originalitet – vad gör den unik och särskiljer den från andra? Vad får berättelsen att fästa och vad kan få andra att vilja dela den vidare?

När beslut kring syfte, bärande idé och dramaturgi är fattade är nästa steg att fundera kring hur du ska nå ut med berättelsen. Alla är olika, men i det här sättet att kommunicera är den personliga dimensionen viktigare– Människor älskar personligheter. Hitta den kommunikativa zon du är bekväm med.

– Människor kommer att kommunicera om dig . Väljer du att ställa dig utanför, avsäger du dig makten att påverka hur andra pratar om dig.

Läs även

Annons