Stefan Sjöstrand – Chefsdagboken

Möt Stefan som arbetar som är koncernchef på SkiStar. Han bjuder på en minst sagt fartfylld vecka.

Stefan Sjöstrand

ÅLDER: 53

GÖR: vd/koncernchef SkiStar, ca 2 500 medarbetare.

UTBILDNING: DIHM Marknadsekonom.

INTRESSEN: Löpning, vandring, padel och skidåkning förstås.

CHEFSDAGBOKEN}

Här ber vi en chef föra dagbok över en arbetsvecka. Personen skriver om motgångar och glädjeämnen öppet eller anonymt. Chefen får sedan feedback av en ledarskapskonsult på saker att förändra, reflektera kring eller vara extra nöjd med.

Måndag

Resdag, reflektion och telefonmöten

Takboxen på, bilen packad. Dags att ge sig av. Så ser det ut för många familjer, men också för mig när jag åker norrut för att kombinera jul- och nyårsfirande med arbete vid vårt huvudkontor i Sälen.

Familjen bor sedan 2016 i Köpenhamn så det är en resa på cirka 9 timmar, välplanerad med kaffetermos och färdigbredda mackor. Lyssnar igenom morgonens nyheter på en snabb träningsrunda innan avfärd och väl i bilen har jag förberett en längre ringlista, laddat ner några podcasts och vet vart jag skall stanna för att både tanka och ta toalettbesök för en effektiv resa.

Brukar starta morgonen med ett samtal med Petra som är ansvarig för kommunikation och hållbarhet och gå igenom om det hänt något på mediafronten. Framförallt nu när vi går in i högsäsong, är det viktigt att vi alla är synkade. Följer upp det direkt med att vara med på Teamsmöte med vår interna Coronagrupp. Hur ser status ut? Normalt är jag inte med på deras operativa möten, men så här innan de stora ankomsterna vill jag vara uppdaterad och påläst om alla insatser, men också att vi känner oss trygga och om jag behövs någonstans. Hinner med samtal till Mathias som är ansvarig för vår kommersiella verksamhet (marknad/sälj) för en uppdatering om bokningsläge och intäkter, innan jag tar lite tid för en podcast och reflektion.

Det är här vi får de första frågorna från våra gäster och viktigt att känna av pulsen och stämningen.

Stefan Sjöstrand

Tisdag

Besök på destination

Underbart att vara på plats i ett vintrigt Sälen. Klockan ringer kl 5.40. En snabb kaffe, 2 kokta ägg.

Börjar morgonen med promenaden bort till pistgaraget, lyssnar på P1 – ökat smittoläge i samhället, vad innebär det för oss? Något att reflektera över och diskutera med Petra och Coronagruppen senare idag. Tar en tur med pistmaskinen i backen med en av våra pistörer och lyssnar av läget. Här träffar jag nattstyrkan som går av men också Calle som ansvarar för snöläggningen. Stämmer av hur det ser ut med snöläget på destinationen, men också hur alla mår och hur det fungerar. Tar mig hemåt, ringer Petra. Allt under kontroll – bra.

Tar sedan en tur runt i anläggningen på skidor och hälsar på medarbetare, men talar också med en del gäster i liften. Vad tycker de fungerar och vad vill de förbättra?

Kommer till HK och eftersom jag inte är där så ofta brukar jag ta varvet runt för att säga hej. Vill vara synlig när jag är på plats, men också stämma av hur alla mår. Stannar extra länge för att prata med kundtjänst. Det är här vi får de första frågorna från våra gäster och viktigt att känna av pulsen och stämningen.

Tidig morgon - Stefan Sjöstrand tar en tur runt i anläggningen på skidor och hälsar på medarbetare.

Foto: privat

Onsdag

Ledig dag i backen

En ledig dag i de egna backarna innebär inte alltid ledighet då man som jag spanar efter möjligheter och utmaningar. Denna morgon har vi haft oväder på natten vilket innebär att många liftar har isbildningar och är svårstartade. Vid ett av mina åk, uppmärksammar jag att det är väldigt stressigt för en medarbetare varför jag stannar kvar och hjälper henne innan vi får support. När jag tar liften upp samtalar jag med en gäst som sett vad jag gjort. Det hela resulterar i ett inlägg han gör på LinkedIn, vilket gör mig extra stolt.

 

Torsdag och fredag

Ledningsmöte i Trysil

Klockan ringer extra tidigt – 05.00 – så hinner inte med någon träning idag. Blir bilen från Sälen till Trysil. Enkelt att registrera sig via entrynorway.no som krävs i dessa dagar samt har med mig ett snabbtest själv som jag genomför väl på plats. Negativt, skönt.

Känns bra att träffa alla på plats i koncernledningen efter så lång tid och vi har en diger agenda. När vi har två dagar på destination, möter vi också upp med den lokala ledningsgruppen, för att diskutera den lokala masterplanen för destinationen, men vi har också tid för workshops. Jag vill alltid att vi har en check-in. Den stämmer av hur vi mår och ger en känsla så vi kan fokusera på kommande möte. Förutom den sedvanliga uppföljningen med KPI, har vi idag en djupare genomgång av hur julhelgerna varit, både intäktsmässigt, men framförallt ur ett personalperspektiv där vi gjort en grymt bra insats.

Fokus och workshops i dagens möte blir: hållbarhet, markexploatering och utveckling av våra skidområden samt vårt nya affärsområde; hotell.

När jag sätter mig i bilen tillbaka och reflekterar över vårt möte, har vi tagit nya steg framåt. Känner mig stolt över att få arbeta med så kunniga medarbetare, samtidigt som vi har väldigt trevligt tillsammans och trots stundtals utmanande diskussioner och frågor så kan vi skratta ihop.

Feedback från experten

ROLF SOLLI

Professor i företagsekonomi med fokus på styrning, organisering och ledarskap vid Högskolan i Borås. Forskar bland annat om ledarskap i offentlig sektor och om väl­färdens organisering.

Foto: Hillevi Nagel

Stefan visar att en underlättande hand är ett sätt att skaffa poänger, för att komma åt det måste man gå runt i organisationen.

Stefan Sjöstrand

Det går väl inte en dag utan att något om Covid-19 passerar tanken.  Men, kanske är det inte så viktigt som vi gör det. Stefans berättelse skulle faktiskt kunna se nästan likadan ut även om pandemin inte hade funnits. Det nya normala kanske inte är så nytt, och det gamla normala – vilande på beprövad praxis – är fortfarande i högsta grad relevant.

En gammal kunskap är den stora nyttan i att vara med medarbetarna. Att gå omkring bland medarbetarna kallas ofta Management By Walking Around (MBWA) vilket får ses som väl beprövad praxis när det gäller ledarskap. Från början såg man MBWA som ett sätt att kontrollera att personalen gjorde det de skulle. Numera är lärandeinslaget betydligt mer närvarande i MBWA. Lärandeinslaget betyder att man som ledare försöker förstå vad som händer i verksamheten och formar sitt tänkande och beslutsfattande utifrån det. Stefan visar att en underlättande hand är ett sätt att skaffa poänger, för att komma åt det måste man gå runt i organisationen. Det finns många erkänt fungerande råd inom MBWA; gå ensam för att reducera kontroll-känsla, försök se alla någon gång snarare än bara några ofta, gör vandrandet till en igenkänd aktivitet och notera vad som inte fungerar och ta upp det vid ett senare tillfälle – inte direkt där på golvet –  för att nämna några.

En notering från dagboken är den digra agendan till koncernledningens möte. Det där med agendornas tillväxt skulle behöva en studie i sig. Jag rör mig bland många ledningsgrupper och styrelser och agendornas tillväxt förefaller vara något generellt, behöver det vara så?

 

Skriv dagbok
Vill du skriva dagbok i Chefstidningen och få feedback av en ledarskapskonsult? Hör av dig till oss!
redaktionen@chefstidningen.se

Läs även

Annons