
Cecilia Nelander Olsson. HR-utvecklare, och Pernilla Gedda, HR-chef, på Klippans kommun. Foto: Julia Lindemalm
I en samtid där människa och maskin jobbar allt tätare tillsammans vore det kanske en bra idé att slå samman avdelningarna för HR och IT?
Frågan bubblar där ute och en del stora företag är redan där.
En undersökning gjord av Nexthink där 1 100 IT-chefer svarat på frågor visar att 64 procent av respondenterna tror att inom fem år har de flesta organisationer slagit ihop sina HR- och IT-avdelningar.
Frågar man en HR-chef på Klippans kommun blir svaret mer nyanserat. Kanske räcker det med ett ökat samarbete, i stället för total sammanslagning?
Själv är hon redan där. När Pernilla Gedda 2022 hade en ledig tjänst på HR-avdelningen på Klippans kommun tog hon chansen att anställa en IT-kompetens. Hon ville ha en senior digital kompetens som hade koll på de mjuka delarna av digitaliseringen, det vill säga någon som kunde mer om beteenden och ledarskap än sladdar och servrar. Intresse för HR-frågor var en fördel, men någon utbildning behövdes inte.
Hon hittade Cecilia Nelander Olsson.
– Idag kan jag ju säga att den rekryteringen var väldigt lyckosam. Med Cecilias hjälp har vi minimerat vår systemflora och har nu ett enda HR-system vi alla jobbar i. Vi har sparat pengar och tid, och plockat bort en massa onödiga saker. Samtidigt som vi erbjuder mer stöd till både medarbetare och chefer, säger Pernilla Gedda.
Så – vad var det som hände när Cecilia kom in i organisationen?
– I början fanns det nog en viss oro. Vad ska hon komma med här, hon som inte har någon erfarenhet av HR? Men ganska snabbt blev hon en kanal i stället för ett hot. Hon kunde hjälpa oss att förverkliga saker vi länge pratat om.
Både Cecilia och Pernilla återkommer till ordet kanal. När Cecilia gick in som kanal mellan IT och HR förstod avdelningarna plötsligt varandra. Ingen kunde jiddra bort den andre med en massa branschlingo. IT-medarbetarna blev intresserade av vad de där HR-människorna egentligen ville uppnå. Och HR såg plötsligt möjligheterna. Och när man upphandlade ett nytt system för att förenkla och automatisera HR-processer för chefer och medarbetare blev Cecilia en viktig kravställare.
– Det blev hur bra som helst, de hade inte kunnat leverera det de gjorde utan Cecilia, säger Pernilla.
Vi har sparat pengar och tid, och plockat bort en massa onödiga saker. Samtidigt som vi erbjuder mer stöd till både medarbetare och chefer.
Pernilla Gedda
Och nu, inför en eventuell explosion av generativ AI, finns hon där igen. Som en uttolkare av beteenden i AI-stormen. Cecilia Nelander Olsson är utbildad ekonom men hamnade efter sin utbildning på Microsoft i USA, och efter det i den svenska IT-branschen. Och där blev hon kvar i 37 år. Att hon sedan landade i HR menar hon är helt naturligt.
– Jag har aldrig varit intresserad av eller kunnat mycket om servrar, switchar och kopplingar. Jag har hela tiden arbetat med applikationssidan. Hur utbildar vi medarbetarna? Hur leder vi och implementerar de här systemen? För även om det är IT-system vi håller på med så handlar det i grund och botten om beteendeförändringar. Hur ska vi få medarbetare att använda systemen på det sätt de är tänkta att användas? Och tänker man på IT så är inte steget till HR långt, säger Cecilia.
– Ska du få ett nytt system på plats är det beteenden du måste jobba med. På så sätt är IT och HR intimt sammankopplade, tillägger hon.
Nu står dock hon – och resten av världen – inför en ny spelplan där generativ AI förändrar många regler.
– Vi, liksom de flesta andra, är inne i en utforskarfas. Vad ska vi egentligen ha generativ AI till? Mötesnoteringar, jo det är ju ganska enkelt. Borde vi kanske skapa agenter som kan svara på frågor utifrån den uppsjö av guider och lathundar som vi har?
– Det gäller att hitta konkreta användningsområden och ska vi gå från att utforska till färdiga lösningar måste vi fundera på den digitala mognaden i våra organisationer, säger Cecilia som just nu arbetar med ett projekt, delfinansierat av ESF, där man kartlägger den digitala mognaden i kommunen.
– Ska vi få till rätt stöd och rätt utbildningar måste vi ha förståelse för den digitala mognaden bland medarbetarna, säger hon.