
Hur får vi tillgång till andra människors kunskap? Svaret är enkelt: Vi övar oss på att ställa kloka frågor, menar Peder Söderlind.
Är frågor ett av de mest förbisedda verktygen i ledarskapet? När vi stannar upp och vågar ställa de riktigt svåra frågorna kan nya perspektiv, innovationer och relationer ta form. Samtidigt är vår hunger efter snabba svar ibland ett hinder: det gör oss mottagliga för enkla lösningar, färdiga mallar och till och med missvisande sanningar.
I den här artikeln tipsar Peder Söderlind om tre böcker som på olika sätt visar hur frågor kan förändra både ditt ledarskap och din vardag. Peder Söderlind är författare och vd/grundare till SaaS-bolaget Glykol. Han är en van läsare av engelskspråkig ledarskapslitteratur och plockar fram de mest läsvärda ledarskapsböckerna till Chefstidningens läsare.
How to Fall in Love with Questions (2025) av Elizabeth Weingarten
De flesta frågeböcker ställer frågan i stark relation till svar. De handlar om vad som konstituerar en bra fråga i olika situationer eller för olika behov, och beskriver hur frågor utgör den ram inom vilken svaren hamnar. När vi ändrar våra frågor, ändrar vi den ram som verkligheten presenteras inom.
Elizabeth ser på frågor utifrån ett annat perspektiv: här ses frågor som en följeslagare och vi kan mycket väl bära dem med oss under lång tid utan att de leder till svar och utan att av det skälet tappa värde.
Vår starka önskan att snabbt finna svar, minimera osäkerhet och minska ovisshet utgör till och med en risk. Den kan få oss att lyssna på enkla svar från despoter och gurus. Kulter och extremism erbjuder tydliga och snabba svar. Lögner ger svar, likaså konspirationsteorier. Kanske är vår relation till frågor felaktig? Kanske vår relation till dem får oss att rusa mot svar, lyssna på fel personer och fatta okloka beslut?
”Att älska frågan” handlar om att göra sig fri från ett beroende till att alltid finna svar och känslan av att det måste gå snabbt. Det är en praktik där frågan istället används som drivkraft i vardagen och i livet. Det här är något som enligt Elizabeth hjälper oss med behovet av att skapa värde ur osäkerhet och ovisshet.
Poängen med frågor är i det här synsättet är att vi ska leva med de frågor vi värderar under lång tid. Ett synsätt som kompletterar andra perspektiv på frågors roll för oss själva, i våra organisationer och i samhället.
Elizabeth är beteendevetare och journalist med fokus på hur vetenskap kan omsättas i praktiken. Hon har varit redaktör på bland annat The Atlantic och tidskriften Behavioral Scientist.
Ask av Jeff Wetzler (2024)
Hur får vi tillgång till andra människors kunskap? Svaret är enkelt: Vi övar oss på att ställa kloka frågor.
Det finns många böcker som handlar om hur vi ska dela med oss av det vi kan eller tror på, hur vi ska kommunicera tydligt och övertyga andra. I Jeff Wetzlers bok Ask är fokus det motsatta: På praktiska metoder för att få tillgång till andras kunskap och erfarenheter. Det handlar om sätt att komma åt den kollektiva intelligensen och den ackumulerade mänskliga kunskapen.
Det går inte att skriva en bok eller skapa en kurs som ger dig de rätta frågorna. Men det är möjligt, som Jeff har gjort, att skriva en bok om hur du lär dig att använda frågor som ett verktyg, både i ditt lärande och i ditt ledarskap. Här lanseras en strategi som du kan börja använda direkt:
Välj nyfikenhet -> Gör det tryggt -> Ställ kvalitetsfrågor -> Lyssna för att lära -> Reflektera -> Återkoppla.
Boken når framgång inom managementområdet och det är inte konstigt. Frågans roll inom organisationer har rönt uppmärksamhet i organisations- och ledarskapslitteraturen under lång tid, och det beror på att alla innovationer och företag bygger på att frågor ställs om och om igen. En organisation där inga frågor ställs ligger riktigt illa till.
Människor har saker i sina huvuden som de inte släpper fram och som begränsar dem själva och de omkring sig. Det utgör en outnyttjad potential och ett värde som inte kommer till sin rätt. Vi håller inne med berättelser om vad vi kämpar med, vad vi behöver och vill, vad vi känner om något, hur vi ser att saker kan förbättras – våra idéer och drömmar.
Jeff Wetzler är expert på vuxenlärande och ledarskapsutveckling. Hans arbete har publicerats i bland annat Harvard Business Review och Forbes.
Questions Are the Answer av Hal Gregersen (2018)
Questions Are the Answer av Hal Gregersen handlar om vilken effekt förmågan att ställa rätt frågor har för företag. ställer i boken en central fråga: Om så mycket avgörs av vår förmåga att formulera frågor – varför ägnar vi då inte mer tid åt att faktiskt lära oss att ställa dem?
Boken tar sin utgångspunkt i uppfattningen att alla framgångsrika innovationer och företag bygger på att rätt frågor ställs – om och om igen.
Hal använder begreppet katalytisk vilket är fråga som forcera barriärer i tänkandet och skapar möjlighet att ta nya vägar. Ofta utgör dessa frågor att något blir belyst från ett nytt perspektiv. Det hjälper oss till det som kalla ominramning eller reframing.
Här lyfts vikten av att skapa en kultur där människor törs ställa svåra frågor. En miljö där vi skiljer på den svåra frågan och individen. Samtidigt behöver människorna och kulturen klara att de riktigt svåra frågorna ställs utan att någon tar illa vid sig.
Question burst är en metod där en grupp under fyra minuter enbart ställer frågor kring en utmaning. Svar eller lösningsförslag är inte tillåtna. Resultatet blir nya perspektiv och öppningar som annars inte hade uppstått. Metoden undervisas vid MIT Sloan School of Management, men också vid Harvard Business School och i olika ledarskapsutbildningar och workshops världen över. Question Burst lyfts ofta fram som ett effektivt alternativ till traditionell brainstorming, där fokus ligger på att generera idéer.
Det här är en bok för alla som på något sätt arbetar med att coacha människor och ledare. Skälet är enkelt: det är mer effektivt att hjälpa människor att själva formulera viktiga frågor än att ge dem färdiga svar. Hal Gregersen är forskare och lärare i ledarskap och innovation vid MIT Sloan School of Management i USA