
Som ledare måste du både driva AI-arbetet framåt och möta de medarbetare som är oroliga eller rädda, säger Paulina Modlitba. Porträttfoto: Tess Wallenberg
Titel: Vad fan ska vi med AI till? Affärsutveckling & innovation med AI
Författare: Paulina Modlitba
Förlag: Natur & Kultur
Utgivning: Augusti, 2025
Vad fick dig att skriva boken?
– Jag märkte att det började uppstå en besvikelse kring AI, som att många frågar sig: “Var det inte mer än så här?”. I grunden handlar det om att man inte vet hur man ska gå vidare. Jag ville visa hur man kan ta nästa steg och använda AI för både innovation och affärsutveckling.
Ligger Sverige efter i AI-racet?
– Ja precis – den andra anledningen till att jag ville skriva boken var att det kom rapporter om att vi i Sverige inte vågar satsa lika mycket på AI som många andra länder. Vi är mer skeptiska och tänker mer på säkerhetsfrågan – vilket ju i grunden är bra, men inte om det gör att man fastnar. Jag vill få oss att “släppa sargen” lite. Vi måste våga.
Vad är egentligen chefens ansvar i AI-frågan?
– Kunskap! Gå en kurs, ta hjälp av andra som kan mer och lär dig av vad kollegor och konkurrenter gjort. Och du måste ge din organisation rätt förutsättningar: grundutbildning för alla, även styrelse och ledning. Då minskar rädslan och fler vågar testa. Tänk på att lära dig och andra både om fördelar och nackdelar med AI.
Det krävs ledare som är kunniga inom ämnet – men som också kan möta människors oro och rädsla.
Paulina Modlitba
- Börja med dig själv. Du behöver inte kunna koda, men som chef ska du känna dig trygg i vad AI är och hur det kan bidra till er verksamhet.
- Utbilda hela organisationen. Ge alla en grundläggande AI-utbildning – från styrelse och ledning till sälj och affärsutveckling. Gör det till en experimentverkstad där idéer får testas. För chefer kan utbildningen gärna vara specialanpassad, med fokus på hur man leder i en AI-anpassad värld.
- Bygg en idébank. Skapa en grogrund där alla medarbetare kan bidra med idéer och förbättringsförslag, och samla dem på ett ställe.
- Testa i liten skala. Välj ut en idé och starta ett pilotprojekt. Många tycker att det är skönt att börja med ett projekt där man inte behöver hantera känslig data – till exempel kundtjänst, där AI kan analysera mönster i kundernas frågor.
- Skala upp med rätt resurser. När pilotprojektet fungerar – utvärdera vad som krävs för att ta nästa steg. Har ni rätt data, kompetens och resurser för att rulla ut lösningen bredare i organisationen? Hur frigör ni den tid som behövs för att lyckas?
Hur kan chefer möta medarbetares oro kring AI?
– AI ställer ju modernt ledarskap på sin spets. Det krävs ledare som är kunniga inom ämnet – men som också kan möta människors oro och rädsla. Allt från medarbetare som känner att de inte kan lika mycket som alla andra till att man jobbar med AI i smyg eller att man faktiskt är rädd att AI kommer att ta över ens jobb.
Du pratar mycket om att AI-resan är mer mänsklig än teknisk. Vad menar du med det?
– Jag brukar säga att en sådan här transformationsresa handlar 70 procent om människor. Innovation föds när ledare släpper kontrollen, ger mandat och ser misstag som ett sätt att lära. Det kräver ett inkluderande, tillåtande ledarskap – och forskning visar att det är just de egenskaperna som också främjar innovation.
Vilka misstag ser du ofta att ledare gör?
– Att man börjar i fel ände och utgår från tekniken i stället för nytta och behov. Man satsar på stora, dyra tekniska lösningar utan att ha koll på om det faktiskt ger nytta. Eller att man bara “hoppar på AI-tåget” för att man ska. AI ska alltid användas för att skapa mervärde.