Han har träffat och samtalat med 100 av Sveriges mest framstående chefer i podden Chefssnack.
– Jag har sedan jag startade podden undrat vad som förenar dem, finns det någon hemlig formel för att lyckas?
Istället för att ”killgissa” bestämde sig Svante Randlert för att kartlägga samtalen med toppchefer inom näringslivet, politiken och civilsamhället. Varje ord transkriberades. Med hjälp av ai-teknologi och ett analysföretag har de inspelade intervjuerna, 50 kvinnor och 50 män, kartlagts. Resultatet av analysen blev tio förmågor.
– Det blev tydligt vad som vägleder de här framgångsrika personerna, och vad som får dem att nå toppen. Och förmågor är någonting alla kan träna på, säger Svante Randlert.
Det finns en hel del chefer som har slut på energi och ägnar en stor del av arbetstiden åt att släcka bränder. De avslutar kanske dagen med att tänka ”vad har jag egentligen gjort i dag”?
– Det är tufft på riktigt. Problemet är att vi lägger tid och kraft på saker som inte är de saker som ger störst effekt.
Sedan 2020 har det mesta vänts upp och ned i arbetslivet. Då var det en självklarhet att åka bil i en timme för att komma till jobbet, och sedan sitta i kontorslandskap hela dagen och försöka djupfokusera. Idag ser vi på ett nytt sätt på styrning och kontroll på arbetsplatser.
– De senaste tre åren har vi upplevt många stormar. Covid, Ukraina, Gaza, räntesmäll, elchock och inflation.
I detta ska vi leda. Hur vet vi vilken som är rätt väg? I boken ”Klokfaktorerna” lyfts 10 faktorer fram.
Det finns en hel del chefer har slut på energi, ägnar en stor del av arbetstiden åt att släcker bränder. Avslutar kanske dagen med att tänka ”vad har jag egentligen gjort i dag”?
Svante Randlert
Ett exempel är förmågan att vara en bortprioriterare. Det vill säga att ha en god förmåga att ta bort, säga nej, prioritera rätt. Ytterligare en förmåga är att vara en spanare. Utan spaning – ingen aning.
– Vi har ofta inte tid att spana och reflektera, för att vi inte har spanat och reflekterat tillräckligt. Den som tar sig tid, vinner tid.
Du måste också ha fått insikter om priset för framgång under processens gång?
– Nog har jag hört om en hel del skilsmässor. Man har varit så dedikerad att man ibland har glömt bort resan. För många har det kostat mycket.
– Därför är det fint att ”välbefinnaren” och ”självkännaren” också finns med bland de tio framgångsfaktorerna. Tar du inte hand om dig själv så orkar du inte.
Gemensamt för de 100 cheferna är också att de är ödmjuka, och duktiga på att kontinuerligt reflektera, lära och omkallibrera sitt görande, menar Svante Randlert.
– En förbluffande majoritet av de chefer jag pratat med har inställningen att det som tagit dem hit inte är vad som tar dem vidare framåt, som chef måste man vara lyhörd, lyssna in och vara nyfiken på sina medmänniskor.
– Den starkast lysande röda tråden är medmänsklighet och bra relationer.
Över årtionden, från 1970-talet till en bit in på 2020-talet verkar mellanmänskliga attribut vara det som gör störst skillnad.
– Till alla som pratar om teknik och AI vill jag säga: Det är ett medel, inte ett mål. Medmänskligt ledarskap är skillnaden som gör skillnad. Särskilt viktigt är det i tuffa tider när osäkerheten runt omkring oss är stor. Så håll huvudet kallt och hjärtat varmt.