Orosmolnen ?har lättat

För ett och halvt år sedan var Trollhättan en stad som väntade. Det kändes som om någon hade tryckt på pausknappen. Saabs - och därmed stadens - framtid hängde på en skör tråd. Idag har hoppet och framtidstron återvänt.


För ett och halvt år sedan var Trollhättan en stad som väntade. Det kändes som om någon hade tryckt på pausknappen. Saabs – och därmed stadens – framtid hängde på en skör tråd. Idag har hoppet och framtidstron återvänt.

Text: Eva Brandsma
I mars 2009 när Chefstidningen besökte Trollhättan var Saab utdömt av en ganska enig kör av röster – om man lyssnade utanför Trollhättan, vill säga. I Trollhättan trodde och hoppades man på Saab. Alternativet nedläggning var så mycket värre. Det skulle inte bara påverka de 3 500 anställda utan även de betydligt fler underleverantörer som var beroende av Saab: handeln, restaurangerna och bostadsmarknaden. Listan kan göras mycket längre. Då, för ett och ett halvt år sedan, hängde regnmolnen tunga över staden och gatorna låg öde. Idag skiner solen och studenter och andra rör sig cyklandes, gåendes och pratandes i centrum. Det beror naturligtvis delvis på att terminen just startat och att vädret är vackert. Men trollhätteborna säger att framtidstron kom tillbaka i samma stund som det stod klart att Saab köpts av holländska Spyker Cars.

Arbetsmarknaden i Trollhättan är fortfarande kärv, fler går arbetslösa här än i resten av regionen. Men arbetslösheten är lägre nu än förra året.
Den öppna arbetslösheten, som i juli i år låg på fem och en halv procent, var i juli 2009 över åtta procent. Saab har under våren återanställt runt 200 tidigare uppsagda, och minst lika många till kommer att återanställas.
Antalet varsel är fortfarande högst i landet inom Västra Götalands-regionen. Men varslen är inte längre kopplade till bilindustrin. I juni 2009 varslades 1 980 personer i Trollhättan, i juni i år 736. Underleverantörerna, som levde en osäker tillvaro under turerna med Saab, mår idag betydligt bättre. Lear Corporation, sätestillverkare för Saab med verksamhet i Trollhättan, kunde direkt återanställa 50 till 60 av de tidigare varslade.
Men statistiken berättar inte hela sanningen om arbetsmarknadsläget i Trollhättan. Bosse Carlsson är chef på Arbetsförmedlingen Industri i kommunen och han bekräftar att det naturligtvis är extremt positivt för orten att Saab har stannat kvar.
– Inte bara för industrin. Tjänstesektorn och handeln påverkas oerhört positivt, även huspriserna gynnas.
Bosse Carlsson menar att tilltron ökade i den sekund som beskedet kom att affären med Saab gick i lås.
– Jag gick in i möbelaffären och fick frågan varför jag såg så glad ut. Saab blir kvar, sa jag. ”Stämmer det får du heltidsanställning direkt”, ropade han då till en av sina anställda!

Wilhelm Olander är jobbcoach och arbetar på Arbetsförmedlingen mitt i staden. Han tycker att man tydligt märker av en större framtidstro idag än för ett år sedan.
– Det blev ju inte bara bra för dem på fabriken, utan även för affärer, restauranger – ja, hela orten. Vi levde med en otrolig domedagskänsla under tiden av ovisshet. Den är borta nu.
Han tror att krisen har fört något gott med sig.
– Krisen har varit en viktig väckarklocka. Trollhättan har lärt sig att vi inte bara kan hänga upp arbetsmarknaden på Saab, utan vi måste få hit fler företag. Vi vet inte vad som händer med bilindustrin de närmaste åren.
En tredjedel av de 200 som skulle återanställas på Saab tackade nyligen nej till jobb. Vad betyder det?
– Det är positivt. Det betyder att de har hittat något annat att göra. Saab mår också bra av att få in nytt blod och nya kompetenser. Det ges till exempel möjlighet för nyutbildade som gått fordonsutbildningen i Trollhättan att komma in.
Men effekterna av krisen i Troll-hättan försvinner inte bara för att Saab-fabriken finns kvar. De som lever på försörjningsstöd har mer än fördubblats under de två senaste åren och antalet fortsätter att öka.
– Men det hade naturligtvis blivit ännu värre utan Saab. På sikt, när arbetsmarknaden blir bättre, är det också större chans att de som nu lever på marginalen ska kunna ta sig in på arbetsmarknaden, säger Christina Vallgren, områdeschef för socialt stöd och försörjning i kommunen.
Vad betyder det för Trollhättan att Saab ?blev kvar?
Carina Johansson?IT-avdelningen, ?Trollhättans kommun
– Det är positivt. Stämningen är bättre. Jag har väl inte drabbats personligen, men jag har många -bekanta som bara gick och väntade på varsel. Nu har den känslan av ovisshet ersatts av lättnad. Vi -känner av en större framtidstro.
Tror du att faran är över?
– Det är den aldrig.

Leif Blixt
taxichaufför, ?Trollhättans Hyrverk AB
– Det betyder massor för alla här i trakten. Bara mitt lilla företag är beroende av Saab. De flesta av våra kunder kör vi mellan Saab och flygplatserna. Vd:n Jan Åke Jonsson är otroligt uppskattad – det finns nog ingen företagsledare som blivit så älskad som han.
Hur tror du att det kommer gå med -försäljningen av den nya Saabmodellen?
– Den tävlar ju med Audi, BMW och Mercedes och andra sådana märken. Så det blir tufft. Som taxiförare ser jag fram emot den nya kombi-modellen. Vi har ju enbart Saabbilar i företaget. Självklart.

Läs även

Annons