Sökes: Massor av hållbarhetschefer

Efterfrågan på hållbarhetschefer är stor, och den lär inte minska.

Det säger Anna Malmström, chefsrekryterare med fokus på hållbarhetschefer, på Novare Executive Search.

Foto: privat / Getty Images

– Jag skulle säga att det vi ser nu är den första omgången av hållbarhetschefer. Rollen kommer att förändras, och bli ännu viktigare. För frågorna om hållbarhet har i och för sig börjat landa i ledningsgrupper och styrelser, men snart måste de finnas överallt, i alla led, i allt du producerar och allt du gör. Kunder och investerare kommer att kräva det, affären kommer att handla om det.

Det säger Anna Malmström, chefsrekryterare med fokus på hållbarhetschefer, på Novare Executive Search.

Att efterfrågan på hållbarhetschefer är stor just nu handlar också om de omfattande regelverk som växer fram på myndighets-, EU- och FN-nivå i och med klimatkrisen. Ofta är det just hållbarhetschefen som har ansvar för att regler följs och rapporter skickas in.

Men rollen handlar lika mycket om strategi och kommunikation.

– Jag letar ofta efter chefer som är bra affärsstrateger, och som kan kommunicera. Jag skulle säga att de behöver vara modiga, öppna och långsiktiga ledare. De ska våga testa saker, säga stopp när så behövs och vara proaktiva, säger Anna Malmström.

Mycket handlar om förmågan att få med sig människor, både internt och externt, men man behöver också ha god kunskap om frågorna.

Det man brukar kalla "greenwashing" fungerar verkligen inte längre.

Anna Malmström

– Det man brukar kalla ”greenwashing” fungerar verkligen inte längre. Som företag eller organisation blir man idag synad på alla sätt och vis. Det är betydligt bättre att kommunicera också det man inte är så bra på och förklara vad man tänker göra åt det. Att vara sanningsenlig och autentisk skapar tillit. Både kunder och investerare gillar det, säger Anna Malmström.

Att satsa på hållbarhet på ledningsnivå är också ett sätt att jobba med employer brandning.

– Det många pratar om nu är att det behövs kompetensutveckling av ledare i allmänhet när det kommer till hållbarhetsfrågor. Inte minst för att lyckas rekrytera talanger bland 90-talisterna, de är nämligen inte ett dugg intresserade av buzz-words och inövade floskler. De är lösningsorienterade och vill att saker ska hända på riktigt. Och de vill arbeta på företag som tänker så, säger Anna Malmström och tillägger:

– Jag skulle säga att väldigt många inom näringslivet pratar om klimatet nu, många vill jobba med de här frågorna. Teknik för möjliggörande finns, nu handlar det om hur vi kan göra skillnad.

Läs även

Annons