10 udda jobbförmåner – från valpledigt till obegränsad semester

I kampen om medarbetarna tävlar företagen genom allt mer fantasifulla jobbförmåner.

Gratis glass varje dag, ett lotteri som lottar ut drömmar och resestipendier är några exempel på kreativa förmåner företag ger sina medarbetare.

1. Var föräldraledig – med din hund

Flera svenska kontor tillåter fyrbenta kollegor – men vissa företag har tagit det ett steg längre. Det skotska bryggeriföretaget BrewDog erbjuder sina anställda betald ledighet – “pawternity leave” – när de köper hund. Ledigheten ska ge tid att lära känna den nya familjemedlemmen, träna bort valpkaoset och skapa trygghet.

2. Oändlig semester – en frihet med baksida

Obegränsad betald semester låter ju som rena drömmen. Netflix var ett av de första företagen att införa förmånen att du får ta semester så länge du behöver (dock med vissa brasklappar kring att det ska fungera med rollen).

Men i praktiken är det inte alltid så fritt som det låter. Forskning visar att medarbetare ofta tar färre semesterdagar när det inte finns någon fast gräns. En påminnelse om att frihet i teorin inte alltid blir frihet i praktiken.

3. “Way days” – volontärarbeta eller gå ut i friska luften

Friluftsjätten REI har infört så kallade ‘Way Days’ – två betalda dagar per år då medarbetarna uppmuntras att ägna sig åt friluftsliv, volontärarbete eller samhällsengagemang.

Tidigare kallades dagarna ‘Yay Days’ och kunde användas mer fritt, men nu har förmånen knutits närmare företagets värderingar.

4. Bo var du vill – Airbnb tar konceptet bokstavligt

Reslust och distansarbete i ett? Airbnb erbjuder sina medarbetare ekonomiskt stöd så att de kan resa till Airbnb-boenden runt om i världen. Idén är att medarbetarna ska leva som företagets kunder och samtidigt få miljöombyte.

Det är svårt att tänka sig en mer attraktiv förmån för reseälskare!

5. Spa, klättervägg eller takpark – kontoret som nöjesfält

Medan vissa företag tävlar i flexibilitet satsar andra på miljön. På vissa kontor finns klätterväggar, massage, biografer och till och med takparker som en del av faktorerna som ska attrahera talangerna.

Kul? Absolut. Nödvändigt? Inte alltid. Men för arbetsgivare som vill locka personalen tillbaka till kontoret efter pandemin är upplevelsen minst lika viktig som arbetsuppgifterna.

Pinterests kontorslokal i Dublin har inretts med bland annat en irländsk skog och en pub.

Foto: Pinterest

6. Fertilitetsstöd och äggnedfrysning

En av de mest uppmärksammade förmånerna kommer från Spotify, som erbjuder anställda ersättning för fertilitetsbehandlingar och äggfrysning.

För vissa är det en livsförändrande möjlighet – för andra väcker det frågor om integritet. Hur mycket ska arbetsgivaren egentligen lägga sig i medarbetarnas privatliv?

7. Glass i stora lass

Hos Ben & Jerry’s i USA får anställda ta hem tre förpackningar glass per dag. Ja, varje dag. Förmånen har blivit något av ett signum för den glassälskande arbetsplatskulturen. Det är svårt att tänka sig en mer konkret form av “employee satisfaction” – men kanske också en risk för att kollegorna behöver ett extra friskvårdskonto på köpet?

8. Drömlotteri

På den brittiska byrån Propellernet är jobbförmånerna allt annat än standard. Här samlas medarbetarnas livsdrömmar – från att skriva en roman i Paris till att surfa på Hawaii – i en fysisk “Dream Ball”-maskin. Varje gång företaget når sina mål dras en boll, och vinnaren får sin dröm helt finansierad av arbetsgivaren.

Idén kommer från grundaren Jack Hubbard, som tidigare avslöjat att han ibland förverkligar drömmar även utan att ett mål uppnåtts som en överraskning. Vi kan inte just nu hitta på deras hemsida att de fortfarande har drömlotteriet – men vi hoppas det.

9. Fri lunch ska boosta produktiviteten

När Google lanserade sina gratis måltider, snacks och baristakaffe blev det snabbt en symbol för hela techvärldens nya sätt att tänka på arbetslivet. I dag erbjuder Google fortfarande kostnadsfria måltider och mellanmål på sina kontor världen över.

Googles vd Sundar Pichai är dock noga med att han inte ser det som en jobbförmån, utan ett verktyg för att driva produktivitet och innovation.

10. Läsdagar som förmån

Den svenska byrån Passion Lab har nyligen infört betalda ‘läsdagar’ för sina medarbetare – en förmån som syftar till att främja läsande, reflektion och kreativ återhämtning.

Läsdagarna är två betalda dagar per år, som går att ta ut som heldagar eller delas upp i mindre delar.

Vem vinner kriget om medarbetarna?

Bakom de kreativa och ibland galna idéerna finns förstås ett syfte: att rekrytera, motivera och behålla talanger. Men kanske skulle företagen ta en närmare titt på vad medarbetarna egentligen vill ha? Här är nämligen listan över jobbförmånerna medarbetarna själva allra helst vill ha.

Läs även

Annons