Han vann miljonsatsningen i tv-tävlingen The Apprentice

Vad gör man för att utveckla och behålla entreprenörer och innovatörer i sin organisation? Vi frågade The Apprentice-vinnaren Tom Flumé.

I månader har han låtsas som ingenting men i onsdags sändes finalavsnittet av TV4:s The Apprentice Sverige och så fick Tom Flumé, grundare och vd för hudvårdsmärket Moss & Noor, äntligen berätta att det var han som vann efter åtta veckors tävlande i tv.

Förutom segervrål på bästa sändningstid gav erfarenheten honom 1,5 miljoner kronor i investering från programledaren och entreprenören Gunilla von Platen.

– Gunilla går in som investerare och delägare. Men framför allt går hon in med massor av kunskap om att bygga företag och ett enormt kontaktnät. Planen är världsherravälde, vi ska bli ett globalt miljardbolag – tänk Nike fast hudvårdsprodukter. Men vi ska göra det här bit för bit, säger Tom Flumé på telefon från Bologna där han träffar inköpare från hela världen på en global hudvårdsmässa.

– Vi har tack vare Gunillas investering möjligheten nu, att göra sådant här, tillägger han.

Tom Flumé hade länge hjälpt andra företag med affärsutveckling och varumärkesbyggande när han 2019 lämnade rollen som konsult och startade eget. Företaget växte sakta men säkert när han i somras insåg att han behövde externa investerare. Efterfrågan på företagets produkter ökade och han skulle inte klara att växla upp själv, det insåg han. Då ringde man plötsligt från TV4…

Du som chef måste våga visa korten. Även om du har skitkort på hand.

Tom Flumé

– Det var nog någon som hade hoppat av för de ringde på måndagen och vi började spela in på fredagen. Jag tackade ja för jag tänkte att det skulle vara bra marknadsföring, att få synas på tv med våra produkter.

Som entreprenör – och tidigare anställd – har Tom Flumé funderat mycket på varför många chefer har svårt att utveckla och behålla entreprenörer och innovatörer i sina organisationer.

– Jag har ju varit anställd konsult tidigare och har nog irriterat ganska många chefer. Varför? För att jag alltid vill veta varför vi gör det vi gör. Jag har ställt många frågor. Det viktigaste för mig har varit att verkligen förstå logiken. Varför vi gör som vi gör. Hos de chefer som delat den informationen har jag varit en kanonanställd, hos de chefer som inte velat dela informationen har jag varit en katastrof.

En chef som vill se innovation måste, enligt Tom Flumé, vara duktig på att förmedla vad företaget gör och varför. Kunna sätta ramar och förutsättningar men också våga blotta sig.

– Du som chef måste våga visa korten. Även om du har skitkort på hand. En sådan chef kan trigga i gång lösningsorienterade innovatörer och entreprenörer i sin organisation. Och vågar man låta dem springa lite fritt med tanken, då kan det hända bra saker. Våga blotta luckorna och personal kommer börja tänka efter själva. En otrolig kraft frigörs.

– Men jag förstår att det är tudelat. Det är ju på sätt och vis en konflikt med bilden av en trygg och stabil arbetsplats, att våga säga att det finns osäkerhet i verksamheten. Dessutom är det nog svårt som chef att blotta sig så, speciellt för ledningen uppåt. Vad ska de tro? Jag tror dock det är en förutsättning för att verkligen hämta kraft inifrån organisationen. De företag som vågar ha en ärlig, öppen och klarsynt kultur internt är en fantastisk grogrund för innovatörer. Utan den öppenheten blir arbetet med innovation nog mest bara post-it-lappar,  powerpoints och fina modeller på whiteboards.

Att skapa särskilda innovationsgrupper tror han också kan vara bra. Om man befolkar dem med rätt personer.

– Här gäller det att hitta de idéstarka personerna, de som har ”fnulat” och tänkt på sin kammare, vilket ju inte behöver vara de mest sociala och extroverta personerna på bygget. Kanske snarare de lite udda fåglarna. Är man intresserad av att göra karriär är man ju ofta väldigt bra på intern marknadsföring (det vill säga att själv få cred för saker) men kanske inte lika bra på själva jobbet. Det kan ju vara bra att ha i åtanke.

Läs även

Annons