
Josefin Jakobsson, ekonomijournalist på Dagens industri och Catrin Offerman, vetenskapsjournalist och humanekolog, aktuella med boken ”Hålllbarhetsagendan”.
Det har gått från att vara ett nördigt expertområde till att vara mainstream. Det svenska näringslivet står inför en historisk utmaning.
– Hållbarhet handlar inte längre om att minska företagets negativa påverkan på miljön – det handlar lika mycket om att minimera framtida risker.
Det säger Josefin Jakobsson, ekonomijournalist på Dagens industri. Tillsammans med Catrin Offerman, vetenskapsjournalist och humanekolog och ytterligare fyra kollegor är hon aktuell med boken ”Hålllbarhetsagendan”.
Hållbarhet är ett krav för att överleva på en marknad där både producenter och konsumenter blir allt mer medvetna.
– Det ska inte vara någonting man målar på, utan det ska vara en del av fundamentet, integrerat med affärsmodellen och strategerna, säger Josefin Jakobsson.
Hur säkrar du ditt företags framtida konkurrenskraft och lönsamhet inom ramen för planetens gränser?
– Det gäller att hitta ett sätt att jobba med hållbarhet som samtidigt stöttar affären. Problemet är att området är stort och svårt att navigera, därför behöver du förstå var du har dina största affärsmöjligheter och risker , säger Catrin Offerman.
– Alla pratar om hållbarhet, men vad finns där under ”huven”?
Det ska inte vara någonting man målar på, utan det ska vara en del av fundamentet, integrerat med affärsmodellen och strategerna.
Josefin Jakobsson
Med boken vill författarna hjälpa ledare, att förstå hur de ska ta sig an uppgifterna och utmaningarna. Bland annat genom att förklara ofta förekommande lingo, begrepp och förkortningar, till exempel biodiversitet, nettonoll-mål och jämlikhetsdata.
– Vi skriver om vikten av att få med sig folk, och att kommunicera på rätt sätt för att styrelse, medarbetare och underleverantörer att förstå allvaret, och vinsten med hållbarhet.
I boken finns också en introduktion till de centrala delarna av EU:s nya lagstiftning på hållbarhetsområdet. Bland annat om EU:s nya krav på hållbarhetsredovisning (CSRD) som innebär att företag måste dokumentera sina åtgärder och visa att de aktivt arbetar mot en hållbar framtid.
– Att följa reglerna är ett måste om man vill behålla trovärdighet och konkurrensförmåga, menar Josefin Jakobsson.
Hon fortsätter:
– Som chef behöver man kunna säkerställa att hela leveranskedjan är hållbar.
Vad står i vägen för den förändringen?
– Förutom att lagar och regler kan vara ett hinder om de inte är anpassade efter nya förutsättningarstå i vägen, är det många chefer som brottas med interna målkonflikter där långsiktigt hållbara satsningarhållbarhet ställs mot kortsiktiga ekonomiska vinster.
– En energieffektivisering kan kosta på här och nu, och klimatkrav kan kännas som en börda på en marknad med hård konkurrens. På sikt betalar en sådan investering dock för sig själv, vilket vi sett exempel på i och med de senaste årens höjda elpriser, säger Catrin Offerman.
– Här krävs ledarskap som ser bortom omedelbara kostnader och fokuserar på långsiktighet.