Peder Söderlind tipsar – vinterns viktigaste ledarskapsböcker

Dagdröm, distansera dig och var inte dig själv på jobbet – Peder Söderlind tipsar om tre aktuella böcker för dig som chef.

Move. Think. Rest. Redefining Productivity & Our Relationship with Time (2025) av Natalie Nixon

Lämna datorn. Förflytta dig. Tillåt dig att dagdrömma. Återvänd sedan till uppgiften. Det är så du blir produktiv i kognitivt krävande arbete.

En klassisk syn på produktivitet är, enkelt uttryckt, överskottet – skillnaden mellan input och output. Det vill säga det resultat vi får ut av våra insatser: ett mått på hur effektivt vi använder vår tid och energi för att skapa värde.

Det här leder oss till ett linjärt tänkande: ju mer tid och energi jag stoppar in, desto mer produktiv blir jag.

Men det är just här som Natalie Nixon, i sin senaste bok Move. Think. Rest., menar att vi tänker fel.

Natalie vill i stället se produktivitet som något vi kultiverar. Ungefär som när vi odlar: vi kan inte säga åt morötterna att växa snabbare, vi måste ge dem tid. På samma sätt, menar hon, är tänkande och rörelse en del av produktivitet.

När Natalie använder ordet ”think” är det i vid bemärkelse. En svensk översättare skulle nog tala om ”tid för eftertanke” eller reflektion. När hon talar om rörelse menar hon inte bara motion, utan att förflytta sig – från en plats till en annan, från en situation till en annan. Och med vila avser hon inte enbart sömn, utan snarare den kognitiva återhämtning som rätt sorts paus kan ge.

Det är ett ifrågasättande av ”hustle culture” – en kultur där upptagenhet har ett egenvärde, där hårt arbete hyllas och framgång mäts i att alltid prestera och aldrig vila.

Att jobba mycket är ingen strategi. Att gå en promenad och dagdrömma en stund är inte bara förenligt med att vara produktiv och ambitiös – det stärker det.

Boken riktar sig inte bara till individer utan också till ledare som vill främja ett mer hållbart och kreativt arbetsklimat.

Natalie Nixon är strateg som föreläser och rådgör om kreativitet, innovation och framtidens arbete. Hon är internationellt uppmärksammad för sin tvärdisciplinära bakgrund inom bland annat antropologi, mode och dans samt sin förmåga att hjälpa organisationer att tänka långsiktigt och innovativt

Distancing: How Great Leaders Reframe to Make Better Decisions (2025) av L David Marquet, Michael Gillespie

En stressad läkare faller lättare offer för bias, tunnelseende eller tankefel och fattar sämre beslut än en läkare som har verktyg för att hantera den stressiga situationen. Det beror på att läkaren, liksom alla människor, har sina begränsningar och brister. Och precis samma sak gäller dig i rollen som ledare eller chef.

För ledare eller chef innebär vardagen ofta en ström av möten, nya utmaningar som kräver omedelbar uppmärksamhet och frågor som måste besvaras innan lunch. Under denna press riskerar ledarskapet att bli reaktivt, känslostyrt och subjektivt. Samtidigt finns behovet av eftertänksamma, långsiktiga och pragmatiska beslut.

Det här är vad Distancing av L. David Marquet och Michael Gillespie handlar om. Författarna vänder sig direkt till dig som ledare eller chef och bygger sin berättelse på en metod som inom psykologin kallas psychological distancing. Kortfattat innebär den att ta ett steg tillbaka för att betrakta en situation mer objektivt.

Vi leder alltid som den vi är – med våra erfarenheter, styrkor och begränsningar. Vi tolkar situationer genom vårt eget filter, analyserar på vårt sätt och fattar de beslut vi anser vara de bästa. Här uppmanas vi att utmana en ”direct singular first-person point of view”. Modellen vilar på tre centrala delar:

Självdistansering (vara någon annan) ”Vad skulle jag råda en annan chef att göra i den situation jag är i just nu?”

Rumslig distansering (vara någon annanstans) ”Om jag såg mig själv, mitt och arbetslagets agerande just nu utifrån – vad skulle jag lägga märke till?”

Tidsmässig distansering (vara någon annanstans i tiden) ”Hur kommer jag att se på mitt beteende, mina handlingar och beslut om ett år?”

En oerhört koncentrerad bok med ett värdefullt perspektiv. Även om den tar avstamp i organisation och beslutsfattande i komplexa situationer är insikterna användbara långt bortom arbetslivet – inte minst i föräldrarollen.

Michael Gillespie är professor i psykologi vid University of South Florida med specialisering inom organisatorisk psykologi och ledarskap. David Marquet är tidigare ubåtsbefäl i den amerikanska flottan och författare till flera bästsäljande ledarskapsböcker.

Don’t Be Yourself – Why Authenticity Is Overrated (and What to Do Instead) (2025) av Tomas Chamorro-Premuzic

Var dig själv! Ta med hela ditt jag till jobbet! Två populära råd i dagens arbetsliv. Autenticitet framställs ofta som en garanti för både individens och organisationens framgång. Men är det verkligen så?

Autenticitet handlar om att vara äkta, genuin och trovärdig – i motsats till att vara tillgjord eller falsk. Det innebär att agera i linje med sina värderingar.

När vi talar om att ”vara autentisk på jobbet” följer ofta flera underliggande antaganden: att människor ska våga visa vem de är, att gränsen mellan arbetsjaget och det privatjaget suddas ut och att beslut ska vila på personliga värderingar snarare än på vad som förväntas.

Tomas Chamorro-Premuzic menar i sin senaste bok Don’t Be Yourself att det finns ett tydligt gap mellan den här populära uppfattningen och forskningen inom området.

Han beskriver fyra problem med idén om att vara autentisk på jobbet: Vi kan inte alltid vara helt ärliga. Vi kan inte alltid följa vårt hjärta. Vi kan inte bortse från vad andra tycker om oss. Och vi kan absolut inte ”ta med hela oss själva till jobbet”. Att vara brutalt ärliga, eller obekvämt transparent med djupt personliga ämnen eller ofiltrerat öppna med våra åsikter hjälper varken oss själva eller organisationen.

Lösningen ligger i att bygga ett genuint professionellt jag. Det handlar inte om att överge sina övertygelser eller låtsas vara någon annan. Snarare handlar det om att visa en version av sig själv som man medvetet och strategiskt har format för att fungera i professionella sammanhang. Ett sådant professionellt jag skapar långsiktigt förtroende och hållbara relationer i arbetslivet.

Boken utgör en ordentlig kritik av delar av självhjälpsbranschen, motivationsfältet och coachingvärlden. Men Tomas erbjuder även konkreta verktyg för hur man kan utveckla sin professionella identitet.

Det är en bok som på ett trovärdigt sätt utmanar befästa sanningar. Det är underhållande och skarpt.

Tomas Chamorro-Premuzic är professor i affärspsykologi vid University College London och Columbia University samt Chief Talent Scientist vid ManpowerGroup.

En bok kan hjälpa dig att tänka vidare när du sitter fast. Det kan bli en nystart, en vändpunkt eller startskott för en ny idé. Ledarskapsböckerna kan ge perspektiv när allt känns hopplöst, och stötta dig när du behöver stärka dina argument.

Men att hitta rätt böcker i det stora havet av ledarskapslitteratur är verkligen en utmaning. Därför samarbetar Chefstidningen med Peder Söderlind, författare och vd/grundare till SaaS-bolaget Glykol. Han är en van läsare av engelskspråkig ledarskapslitteratur. Här tipsar han om tre böcker du har nytta av i vinter!

Läs även

Annons