Att använda öronen

Privat kan man tycka att det är hur obehagligt som helst med konflikter. Som chef har man inget val - det är bara att ta tag i dem.

Det kom en förvarning om att det skulle demonstreras. Det var bra för då hann de förbereda sig. Tidigare hade det betytt att låsa dörrarna. Men den här gången skulle det gå annorlunda till. Kaffe, te och kakor ställdes i ordning utanför entrén. Demonstranterna skulle tas emot väl. De skulle få framföra sitt budskap och de skulle bli lyssnade på, inte bara få de vässade argumenten inbankade i skallarna.
Resultatet blev ett givande möte för båda parter, med ny förståelse för den andra sidan. Ett lyckat möte betyder inte att man övertygat eller vunnit över den parten på sin sida. Men man förstår i alla fall vad som ligger bakom ett fattat beslut, en åsikt eller ett agerande.

Förvånansvärt ofta hjälper det om man pratar med varandra. Det säger en av de konfliktexperter som medverkar i det här numret av chefstidningen. Lyssna är det återkommande receptet på konflikthantering – om det så är förebyggande, medling i väpnade blodiga gränsstrider eller om det rör sig om två medarbetare som inte drar jämt.
Vi kan tycka att det är hur jobbigt som helst med att ta i irritationer, missämjor och surdegar. Tyvärr är det en del av jobbet som chef.

Under alla de år jag har skrivit om ledarskapsfrågor är det mest efterfrågade ämnet konflikthantering. Det finns en önskan att få lära sig det ultimata sättet att lösa konflikter. Eller kanske ännu hellre, att slippa dem helt och hållet. Tyvärr kommer vi inte presentera en universallösning, jag tror inte heller att det finns. Men det finns en hel del sagt, skrivet, forskat och tänkt. Och en del tips och råd. Det kommer du kunna läsa här. Jag hoppas att det kan vara till stöd och hjälp.

Chefstidningen ordnar en del seminarier och kurser. Gå in på vår hemsida och kika i kalendariet. Eller bli vän på Facebook med Chefstidningen och följ oss på Twitter!





 

Läs även

Annons