Här får medarbetarna betalda läsdagar

Kommunikationsbyrån Passion Lab har infört två betalda läsdagar per år för sina medarbetare. "Vi vill inte bli kända som kommunikatörerna som inte läser", säger byråchefen Carolina Gahns.

Satsningen kickades igång med en gemensam läsdag på kontoret, då alla möten var inställda. Foto: Passion Lab

Personalen får två läsdagar per år, vilket innebär ca en halvtimme per vecka. Man kan välja om man vill samla sina timmar till en hel eller halv läsdag, eller sprida ut dem efter behov. Läsningen sker både i grupp på kontoret, genom exempelvis läsfrukostar, och individuellt på valfri plats.

– Jag tror att vi skulle bli ännu bättre människor och kommunikatörer om fler läste böcker. Därför inför vi en betald läsdag, säger byråchef Carolina Gahns.

Carolina Gahns är byråchef på Passion Lab.

Responsen har varit positiv.

– Förutom att vi haft en gemensam fysisk läsdag för att kicka igång projektet, har vi också haft mycket fokus på böcker, vad alla läser och hur vi kan inspirera varandra. Intresset internt har verkligen ökat.

Framöver finns planer på att utveckla initiativet, med författarbesök och bokcirklar för reklamare. Passion Lab delar också boktips och andra läsrelaterade inlägg på sitt instagramkonto.

– Som med alla satsningar börjar det verkliga arbetet nu. Det är lätt att starta upp nya initiativ, men den verkliga framgången ligger i att hålla i över tid, säger Carolina Gahns.

Läs mer:

10 udda jobbförmåner – från valpledigt till obegränsad semester

Läs även

Annons