Organisationerna som gör dig sjuk – här är varningssignalerna

Planeringsverktyg, kurser och meditation för att minimera din stress. Men tänk om det inte är du utan organisationen som är sjuk?

"Resan från ohälsosam till frisk organisation kan ta flera år."

Foto: Getty Images

1
.

– En organisation som är ”sjuk” sliter ut människor på löpande band och det finns ingen quick fix. Man kan inte ta in en föreläsare eller skicka några chefer på kurs. Resan från ohälsosam till frisk och väloljad organisation tar ofta flera år, säger Annika Härenstam, professor emeritus i arbetsvetenskap vid Göteborgs universitet, och verksam som forskare vid Stockholms universitet universitet.

Ofta handlar det om att kraven är för höga samtidigt som man upplever små möjligheter att förändra situationen.

FÖLJ CHEFSTIDNINGENS NYHETSBREV – KLICKA HÄR

– Man står inte ut med att tiden inte räcker till, att känna att man inte gör ett bra jobb och inte heller få gehör för det. Människor slits fysiskt av att springa för fort men även psykiskt. Konsekvensen blir ofta att man slutar.

Ett tydligt tecken på att en organisation inte mår bra, menar Annika Härenstam.

– Både stor personalomsättning och hög sjukfrånvaro är varningssignaler att vara uppmärksam på. Är det många som slutar? Sjukanmäler- och sjukskriver sig medarbetare och chefer om vartannat?

Man står inte ut med att tiden inte räcker till, att känna att man inte gör ett bra jobb och inte heller få gehör för det.

Annika Härenstam

Varningssignalerna du bör vara uppmärksam på

Stor personalomsättning och hög sjukfrånvaro.

Ofta förekommande missförstånd.

Att saker inte blir gjorda eller att dubbelarbete förekommer i stor utsträckning.

Ogenerös stämning, man ser ingen poäng i att be om hjälp utan var och en ”rår om sin egen vrå.” 

Problem tar lång tid att lösa eller förblir olösta.

Uppdrag, roller och arbetsuppgifter är otydliga kan det leda till konflikter, klagomål och att man skyller på varandra.

En annan varningssignal är om det ofta förekommer missförstånd, att saker inte blir gjorda eller att dubbelarbete förekommer i stor utsträckning.

– Det kan bero på att kommunikationen inte funkar optimalt, att man inte hinner prata och ge feedback eller följa upp. Det gäller särskilt kommunikation mellan olika delar av organisationen. Man kanske lyfter ett problem men får höra uppifrån att  ”du får lösa det bäst du kan men du får inga resurser”.

Brister det där kan konsekvensen bli en ogenerös stämning, menar Annika Härenstam.

– Man ser ingen poäng i att be om hjälp utan var och en rår om sin egen vrå, så att säga.

Se också upp med otydliga roller och arbetsbeskrivningar, säger Annika Härenstam.

– När uppdrag, roller och arbetsuppgifter är otydliga kan det leda till konflikter, klagomål och att man skyller på varandra.

Vad ska man då göra som chef?

– I ett sådant läge är det viktigt att vara på golvet, lyssna och ställa de rätta frågorna. Det funkar inte att bara titta på medarbetarundersökningar. Man behöver förstå orsaken till problemen i just den verksamheten.

Det kan vara tufft att identifiera sådana här varningssignaler på sin arbetsplats och då måste man kunna vända sig till ledningsgruppen, menar Annika Härenstam.

– A och O är en fungerande ledningsgrupp på hög nivå med högt i tak, säger Annika Härenstam. Chefen måste kunna vända sig någonstans och få stöd och hjälp.

Om man inte har ledningsgruppen med sig då?

– Ja då är det svårt. Har man inte högsta ledningen med sig så blir inget förändringsarbete bra, det måste finnas en enighet på högsta nivå. Det krävs en enhetlig ledning och att man är beredd att göra vad som krävs.

Mer om stress och utbrändhet:

”Jag har aldrig lärt mig att lyssna på kroppen”

Vågar du anställa någon som varit utbränd?

 

Läs även

Annons