"Mycket att göra" eller farlig stress? Lär dig känna igen varningssignalerna

Sedd av 543

Chefstidningen. Mycket att göra nu i november? Kom ihåg att ihållande stress till slut blir skadlig.

Senast ändrad 15:46, 1 Nov 2021
Foto: Getty Images .
Långvarig stress kan göra dig sjuk så var vaksam på varningssignalerna.

Arbetslivet är inte sällan hektiskt och under stressiga perioder är det vanligt att man blir irriterad och rastlös. Man kan få hjärtklappning eller svårt att sova. Men hur vet jag om jag sitter på expresståget mot utbrändhet eller bara har lite för mycket att göra?

Det beror på varningstecknen och hur de beter sig över tid, berättar Giorgio Grossi, psykoterapeut och docent i medicinsk psykologi på Stressmottagningen i Stockholm.

– Om du är lite grinig ibland, en vecka eller två, när det är extra utmanande på jobbet, då brukar det inte vara några större problem, säger han.

Farlig blir stressen först när symtomen blir fler, och sitter i under veckor, månader eller år. När det blir svårare att fungera i vardagen. Var också uppmärksam på beteendeförändringar. Har du plötsligt svårt att sitta still och håller dig konstant upptagen? Är du rastlös och plockig? Har det blivit jobbigare att lyssna på människor?

Andra tecken på allvarlig stress är att du börjar göra misstag på jobbet, glömmer saker eller tappar humöret. All kraft går åt till arbetet och ingen energi finns över till hobbyer eller vänner. Många slarvar också med mat och träning eller isolerar sig. Vissa självmedicinerar med alkohol. 

– Ofta får man höra att man är svår att ha att göra med hemmavid. Om man har familj är de vanligtvis de första som märker att något inte stämmer.

DET GÅR INTE heller att köra på i 180 under höst och vår för att sedan vila upp sig under jul och sommar, enligt Giorgio Grossi. Den ledighetseffekten håller bara i sig i några dagar eller veckor. Vi behöver daglig återhämtning. Sömnen är viktig givetvis, men på dagen behöver vi också växla mellan olika aktiviteter. Generellt handlar det om att gå från knopp till kropp, eller tvärtom. Om du varit i gång mentalt, planerat och löst problem, då är det dags att aktivera sig fysiskt, till exempel genom att gå en promenad.

– Är man känslomässigt trött, om det har varit mycket gnäll, tjat och konflikter, kan man behöva prata ut med någon som är duktig på att lyssna eller få vara för sig själv en stund.

Långvarig stress smyger sig på. Det kan vara lätt att tänka att jobbet bara är stressigt just nu, att det blir bättre sedan.

– Ibland är det så, men ofta är det en livslögn. Se det som en varningssignal om hjärnan tänker på det sättet. 

Ofta kan smällen komma först när man tillåter sig att slappna av.

Om du är orolig över din stressnivå är det bra att sätta sig ner och reflektera över vad som pågår i ditt liv. Gärna med papper och penna, på egen hand eller tillsammans med någon du har förtroende för. 

– Om du inte kan reda ut vad roten till stressen är och hitta lösningar är det klokt att söka hjälp, i första hand på vårdcentralen eller företagshälsovården och i andra hand på en specialistmottagning, säger Giorgio Grossi.

 

Några vanliga varningssignaler på stress

  • Känslor av oro, ångest, trötthet och otillräcklighet
  • Sömnstörningar
  • Svårigheter att koncentrera sig, fatta beslut och ta itu med problem
  • Störningar i mage och tarmkanal, som förstoppning, diarré och illamående
  • Högt blodtryck
  • Huvudvärk
  • Hudutslag
  • Tennisarm och musarm
  • Ökad konsumtion av alkohol och tobak

 

Text: Jennie Aquilonius

 

 

up 54