Började du också året med en ambitiös att-göra-2023-lista? En lista med saker du vill åstadkomma på jobbet under året.
De första punkterna har du redan bockat av va?
(Vi har nämligen en förmåga att börja sådana här listor med saker vi redan påbörjat, kanske till och med avslutat, bara för att få glädjen att börja stryka direkt!)
Men nu då?
Det jag märker när jag är ute och träffar chefer nu är att det ofta saknas både tid och ork. Tiden räcker inte till och många upplever att de gör alldeles för många saker. En viktig insikt kring tid är ju som bekant att vi alla – kvinna som man, ung som gammal – har lika många timmar per dygn. Tiden är helt jämställd. Frågan vi alla måste ställa oss då är; vad gör vi med vår tid?
Det spelar ingen roll hur många listor, appar och digitala planeringstjänster vi har – antalet timmar är desamma ändå. (Visst är det lite märkligt att vi aldrig upplevt att vi har så lite tid som nu, när vi har så mycket hjälpmedel att administrera vår tid med?)
Vi har fler och fler möten, får fler och fler mejl och fler och fler inlägg på intranätet. I ambition att bli effektiva har vi sett till att färre människor ska göra fler saker och det gör att listorna bara sväller och sväller. Vi ägnar stora delar av dagarna åt att släcka bränder, vi hinner sällan tänka nytt.
Hälften så mycket, blir dubbelt så bra.
Svante Randlert
Min tro är att nu måste vi börja tänka som matematiker.
Ni vet, minus och minus blir plus?
Tänk om det är så att det nya addera är subtrahera?
(Det finns en spännande symbolik i ordet subtrahera. Om man subtraherar några saker så får man definitionsmässigt en differens. Differens som i engelskans difference – vilket betyder skillnad. Så tänk om skillnaden som gör skillnaden är just att bli en mästare på att subtrahera?)
Vill vi att det här ska bli bra måste vi ta bort saker från våra listor.
Gör därför en lista med punkter du absolut INTE ska göra, det vill säga en NOT-to-do-list med saker som inte får ta din energi och tid.
Vad du ska ta bort?
Reflektera över din senaste vecka eller månad. Vad har du gjort, vad har legat i din allt mer fullbelagda kalender med möte efter möte, dikt an till varandra?
Utvärdera dina aktiviteter utifrån om de kräver stor insats men ger förhållandevis liten effekt och tvärtom, de som kräver liten insats men ger stor effekt.
Du fattar vad du ska ta bort va?
Det som ger störst effekt på minst insats – det är det du ska ägna dagarna åt.
Det motsatta ska upp på din NOT-to-do-list!
När du nu stryker saker från din lista blir du så mycket bättre på det som blir kvar.
Du får plötsligt tid, ork och möjlighet att tänka nytt, reflektera.
För jag ser att de som är riktigt bra just nu är de som är galet disciplinerade kring:
”hälften så mycket, blir dubbelt så bra”
Ska vi använda sportmetaforer blir det ännu tydligare; spring på rätt bollar, inte alla bollar. Annars hamnar du i ett läge där du inte orkar springa när rätt boll plötsligt kommer.
Så planera in lite tid för reflektion och börja jobba på din NOT-to-do-list!
Målet? Att du ska lägga din tid på rätt saker.
Det här vet du ju om! Börja då göra det. Lycka till.
PS. Många säger till mig att det inte finns tid att reflektera. Jag vill påstå att det beror på att man inte har just reflekterat. Denna onda cirkel är det lätt att hamna i för evigt. Du får dock aldrig tid, om du inte tar dig tid! För om vi inte hinner reflektera över hur vår input förändrar vårt arbete, hur ska vi då kunna påverka och förbättra vår output? Reflektion kommer att hjälpa dig till ökad effektivitet, bättre fokus och en mer hållbar prestation. Kom ihåg, gör du som alla andra och som du alltid gjort, då får du samma resultat som alla andra och som du alltid har fått. DS.
Ledare som lyckats bäst sedan pandemin – här är fem saker som gjort skillnad