Ny bok om prestationsångest på jobbet

Innovation och skapande kan vara en ynnest men samtidigt lider många sig genom kreativa projekt och processer. Med sin nya bok vill Pär Säthil att vi lämnar självtvivel och prestationsångest bakom oss.

Pär Säthil, författare till boken ”Det lyckliga geniet”.

Foto: pressbild

– Det måste inte vara plågsamt att skapa och jobba med innovation eller kreativa projekt.

Enligt myten om kreativitet är skapande förknippat med smärta. Det är ett historiskt arv som lever kvar, menar Pär Säthil, författare till boken ”Det lyckliga geniet”.

Med boken vill han belysa de myter om skapande, som begränsar oss både på jobbet och hemma. 

– Idag finns det psykologiska verktyg som gör att vi inte behöver ha ont när vi förnyar eller skapar. Det är på tiden att vi gör upp med det här och lämnar självtvivel och prestationsångest bakom oss. 

Enligt Pär Säthil är det problematiskt att se lidande som en oumbärlig del av skapande. Oavsett om det gäller dans, musik eller företagande, vision och innovation.

Innovativa idéer går förlorade

– Det ställer verkligen till det. En konsekvens blir att många avstår från att starta och driva intressanta forskningsprojekt, företag eller innovation för att de inte vill lida. Det gör att många idéer går förlorade. Det är bara ”Elon Musk-personer” som klarar trycket.

En annan risk är att man fortsätter att jobba visionärt eller kreativt men struntar i sig själv… 

– Och då gör man med stor sannolikhet ett sämre jobb, helt enkelt för att man upplever det som svårt, jobbigt och dränerande.

Det är på tiden att vi gör upp med det här och lämnar självtvivel och prestationsångest bakom oss. 

Pär Säthil

NY BOK

Pär Säthil, psykolog och författare

Det lyckliga geniet – psykologi för kreativa (Volante)

book

När Pär var i 20-årsåldern spelade han med ett band som turnerade i Europa och Japan. Samtidigt funderade han mycket på hur han skulle kunna fortsätta skapa utan att gå sönder. Hans umgängeskrets bestod under många år av dansare, författare, designers och skådespelare. Alla jobbade med sådant de drömt om som barn. Samtidigt verkade så många av dem vara ständigt plågade av skrivkramp, scenskräck och rädslan för att inte duga, inte lyckas.

När Pär Säthil senare började plugga till psykolog möttes han av en rad begrepp och verktyg för att hantera allt det han så länge både brottats med själv och bevittnat hos sina vänner och bekanta.

Strategier för att hantera ”set okända”

– Jag hade läst rätt mycket om kreativitet och kände att begrepp som ”flow” gav väldigt lite vägledning i den kreativa vardagen. Men när jag började läsa till psykolog upptäckte jag att det faktiskt finns väldigt konkreta och applicerbara teorier och strategier inom psykoterapi och neuropsykologi.

– Strategier för att hantera rädsla för det okända, för det är ju exakt det man gör när man jobbar kreativt.

Boken lyfter fram metoder som vi av erfarenhet vet fungerar i andra situationer,  och som vi kan använda dem när vi håller på med kreativt skapande av olika slag, menar Pär Sethil.

– Jag vill ge läsaren praktiska kunskaper och övningar. Vad exakt händer i situationer av självtvivel? Vad kan vi göra för att gå mot inspiration istället?

Ett exempel är att söka upp obehag och öva på att bli avvisad och ta emot kritik.

– Hur kan jag tillåta obehag i kroppen men samtidigt vara så snäll mot mig själv så att jag lär mig att det inte är så farligt?

Vilken nytta har chefer av boken?

– Att vara chef är att stå ut med väldigt mkt osäkerhet, och jag tror att det är lätt att till exempel hänfalla åt positivt tänkande och ”fake it till you make it” snarare än att uthärda osäkerheten och vila i den.

– Även chefer som själva har en mer administrativ roll kan ha nytta av boken. Man kanske har anställda som ”lider sig genom” sina projekt. De verktyg och strategier jag lyfter fram är också användbara för att förstå och stötta medarbetare som har kreativa roller och arbetsuppgifter.

Pär Säthil poängterar att det inte handlar om en ”Quick fix”.

– Det här tar tid, man måste öva ett bra tag för att klara att stå ut med de här känslorna. Samtidigt finns ett stort värde i att ”klara av” ovisshet och ”plågsamma” kreativa processer, säger Pär Säthil-

– I längden är det mer hållbart för såväl konstnärer som chefer och medarbetare.

De skapar växthus – för odling av egen kompetens

Läs även

Annons