Krönika: Där det skaver finns det kraft – om vi vågar använda den

Det är inte ett tecken på att chefen gör ett dåligt jobb när det uppstår friktion i teamet. Tvärtom. Det betyder att teamet är i rörelse. Och det är en bra sak, skriver Chefstidningens krönikör Tamara Mašković Wängborg.

Tamara Mašković Wängborg är specialist på konflikthantering och medling, Medlingscentrum.

Foto: Press & GettyImages

”Jag tror det var när han sa ’det där är ju inte mitt ansvar’ som något gick sönder i mig.”

Så beskrev en chef jag mötte en situation som många känner igen. Inte dramatisk på ytan. Men den lämnade efter sig ett eko av frustration, tystnad och… rörelse.

För det är just i skavet det händer något. Där börjar förändring. Men bara om vi vågar lyssna.

Vi pratar ofta om betydelsen av psykologisk trygghet och hållbara team. Men det vi sällan sätter ord på är att trygghet inte uppstår av tystnad – utan av samtal. Även de svåra. Särskilt de svåra.

I mitt arbete med chefer, team och HR märker jag det gång på gång: Det som till en början känns som ett hinder visar sig ofta vara en dörr. En möjlighet att växa som grupp, utveckla strukturer, klargöra roller – och vässa samarbete.

Där det gnisslar finns information. Och där det finns information finns potential.

När vi inte adresserar det som skaver – av välvilja, tidspress eller osäkerhet – är det lätt att tystnad tar plats. Då händer det här:

  • Små missförstånd växer till murar.
  • Otydlighet tolkas som ointresse.
  • Engagemanget minskar.

Men det går att vända. För det handlar inte om att eliminera friktion – det handlar om att skapa förutsättningar att hantera den klokt, tidigt och mänskligt.

Det som till en början känns som ett hinder visar sig ofta vara en dörr. En möjlighet att växa som grupp, utveckla strukturer, klargöra roller – och vässa samarbete.

Tamara Mašković Wängborg

Här är tre skiften som förändrar ledarskapet:

1. Från undvikande till tydlighet
Att låta saker bero är mänskligt – men det skapar otrygghet. När vi i stället vågar klargöra vad som gäller, vad vi förväntar oss och vad som skaver, skapas förutsättningar för tillit.

2. Från fixande till faciliterande
Du behöver inte komma med lösningen – men du kan skapa rummet där den kan födas. Att ställa frågor, hålla samtalet levande och nyfiket, är ofta mer värdefullt än att själv leverera svar.

3. Från rädsla för reaktioner till tro på relationer
Att lyssna på det som är svårt stärker tilliten. Och tillit är den kanske viktigaste valutan på dagens arbetsplatser.

Så till dig som leder: Det är inte ett tecken på att du gör ett dåligt jobb när det uppstår friktion i teamet. Tvärtom. Det betyder att ni är i rörelse. Att det finns något viktigt att ta hand om.

Och du behöver inte vara expert på allt. Det räcker ofta långt att våga ställa frågan:
“Hur har vi det egentligen – och vad behöver vi för att ta nästa steg tillsammans?”

Att möta det som skaver är inget hot. Det är ledarskap. Och det är därifrån som verklig utveckling börjar.

Tamara Mašković Wängborg, specialist på konflikthantering och medling, Medlingscentrum.

Läs även

Annons