
Maria Fors Brandebo, docent och lektor i ledarskap, vid Försvarshögskolan i Stockholm.
Foto: Getty Images / pressbild
Som chef är det lätt att fokusera på de stora besluten och de mer synliga delarna av ledarskapet. Men ofta är det de små, vardagliga beteendena som har störst påverkan på både arbetsklimatet och karriären.
– Det pratas mycket om ”destruktivt ledarskap”, men det finns många egenskaper som inte är destruktiva men som kan få väldigt negativa effekter. Många bäckar små kan leda till att det går åt fanders.
Det säger Maria Fors Brandebo, docent och lektor i ledarskap under påfrestande förhållanden, vid Försvarshögskolan i Stockholm.
Det kan till exempel handla om att man som chef ”viftar bort” problem eller är otydlig, eller inte är tillräckligt lyhörd, menar hon.
Signaler som skapar osäkerhet i arbetsgruppen
– Om en medarbetare upprepade gånger ställer en fråga eller ber om hjälp och man som chef svarar ” Vi tar det sedan” eller ”Det ordnar sig” kan det signalera att man inte tar frågan på allvar.
Detsamma gäller för beslut som dröjer eller som drar ut på tiden.
– Det kan skapa osäkerhet inom gruppen, vilket gör det svårt för medarbetarna att veta vad som gäller och vad som förväntas av dem. Som chef är det viktigt att återkoppla, att säga att man inte vet är också ett svar, säger Maria Fors Brandebo.
En annan fallgrop är orättvisa; att inte förklara varför vissa beslut fattas eller varför ansvaret fördelas på ett visst sätt. Eller att inte kunna motivera varför vissa får information före andra.
Chefer som inte är medvetna om sina egna svagheter och beteenden kan snabbt hamna i en situation där deras karriär är i fara.
Maria Fors Brandebo
Ytterligare exempel:
– Små saker, som att inte tala om vem som har ansvar för vad, att inte ge tydliga ramar för arbetsuppgifter. Eller att vara inkonsekvent. En chef som inte följer sina egna riktlinjer eller som ändrar prioriteringar utan att förklara varför, kan uppfattas som opålitlig. Det kan leda till stress och förvirring hos medarbetaren att inte förstå vad som förväntas av en.
Sammanfattningsvis är det oerhört viktigt att som chef alltid ta de svåra samtalen, aldrig undvika knepiga beslut och hela tiden vara tydlig och närvarande.
– De ”små bäckarna” av negativa beteenden som var för sig verkar obetydliga, kan långsiktigt leda till skadade relationer, förlorat förtroende och minskad produktivitet.
Förväntningarna på chefer i dag, är väldigt höga. Ibland orimliga, menar Maria Fors Brandebo.
– Chefer kan inte allt, vet inte bäst. Vi behöver arbeta mot en syn på chefer som ibland inte har svaret på din fråga. Som chef måste man kunna säga ”jag vet inte”.
Chefskarriären i fara
Men en del av ansvaret vilar även på chefen. För att bygga ett framgångsrikt ledarskap krävs självinsikt, samt en vilja och förmåga att utvecklas. Man måste våga säga att man inte kan, eller klarar av att lösa ett problem.
– Chefer som inte är medvetna om sina egna svagheter och beteenden kan snabbt hamna i en situation där deras karriär är i fara, menar Maria Fors Brandebo.
Ledarskap handlar om att skapa tillit och tydlighet, och chefer som är medvetna om sina beteenden och konsekvenserna av dem kan skapa en arbetsmiljö där alla trivs och presterar på sitt bästa.
– Undviker man hela tiden att prata om det här tar man en risk, med öppenhet hindrar man problem och missnöje från att växa sig större.