Teknikbranschens kommunikation när det gäller rekrytering är fylld av idrottsmetaforer. Det talas gärna om sådant som ”vinnarskalle” och om ”en kall öl efter matchen”.
– Formuleringar av det slaget är kanske inte är lika attraktiva för alla, konstaterar Lars Huring.
Han är tjänstedesigner på Tromb, som jobbar med digital affärsutveckling och som tillsammans med Luleå tekniska universitet (LTU), Substorm och Teknikkvinnor just nu utvecklar AI-lösningen NoBias. Dess syfte är att granska teknikbranschens kommunikation ur ett normkritiskt perspektiv och uppmärksamma exkluderande formuleringar.
Alla problematiska ord och uttryck är inte lika uppenbara som idrottsmetaforerna. Vill man locka kvinnor är till exempel ordet ”fokuserad” att föredra framför ”driven”, ”självgående” framför ”självständig”, enligt den forskning som projektet vilar på.
De som använder verktyget kommer att kunna ge sin feedback.
Lars Huring
Forskningsprojektet No Bias behöver människor som vill testa verktyget och ge input.
HÄR hittar du kontaktuppgifter till forskarna.
– Det här verktyget ska både kunna identifiera den exkluderande kommunikationen och förklara bakgrunden till den, genom hänvisning till forskning och annat material, berättar Lars Huring.
Lösningen, som än så länge bara finns i testversion, riktar sig i första hand till dem som jobbar med rekrytering, oavsett om det är en vd på ett litet företag eller en HR-avdelning på ett stort bolag, men i förlängningen till alla som producerar utåtriktad kommunikation i något slags införsäljningssyfte.
Hur kommer verktyget att fungera?
– Som ett rättstavningsprogram, ungefär. Man kan klippa in sin text, verktyget analyserar texten, och så får hjälp med andra, mer inkluderande formuleringar.
– De som använder verktyget kommer att kunna ge sin feedback. Man kanske inte håller med om allt, och om tillräckligt många inte håller med om en korrigering uppdateras verktyget. Tjänsten är beroende av den datamängd som man tränar den på, och där behövs det hjälp både i form av träningsmaterial och människor som använder verktyget och ger sin input.
Forskningsprojektet NoBias har säkrat finansiering och kommer att fortsätta utvecklas under 2023. En ny funktion ska framöver kunna granska också bild och rörligt.
När finns det en slutprodukt?
– Bra fråga. Vi kommer att behöva partners och medfinansiärer från näringsliv och andra organisationer som kan börja använda det här. Så när det kan bli en skarp produktlansering är omöjligt att svara på. Däremot kan vi ganska snabbt komma i gång och ge användare tillgång till en tjänst där man kan börja testa, och ge feedback.