Snart förstår ingen vad chefen säger

Flexibilitet, transformation, innovation. Gör floskler och tomma ord att ingen längre förstår vad chefer gör och säger?

"När allt bäddas in i jargong blir det svårare att begripa vad som händer."

1
.

– Flosklerna har brett ut sig något enormt de senaste 30 åren. Ord som låter snygga och högtravande – men vad betyder de egentligen? – ingenting, säger journalisten och författaren Fredrik Kullberg aktuell med Svensk floskelordbok: managementjargong, politiska plattityder, värdegrundsbabbel – en bok om floskler i arbetslivet.

Enligt en snabb googling betyder floskler ”tomma, innehållslösa ord eller uttryck”. Fredrik Kullberg lägger till:

– Floskler är ord som har som syfte att skyla över konflikter och kamouflera okunskap, eller få saker att låta viktigare eller bättre än de i själva verket är.

En slags dimridåer?

– Ja i allra högsta grad, när allt bäddas in i jargong blir det svårare att begripa vad som händer. Problemet med det är att maktobalansen ökar.

Han tar upp ett exempel.

– I dag är det inga organisationer eller företag som har problem utan det handlar om utmaningar, som ju är positivt laddat.

Då måste man krydda sin verksamhetsbeskrivning och få det att låta mer spännande än det faktiskt är.

Fredrik Kullberg

NY BOK

Författare: Fredrik Kullberg, journalist och författare. Han har tidigare bland annat skrivit Kriget mot skönheten, som nominerades till Stora fackbokspriset 2020.

Svensk floskelordbok: managementjargong, politiska plattityder, värdegrundsbabbel (Karneval förlag)

book

Flosklerna kommer till stor del från tech-branschen och start up-kulturen. Där handlar det om att locka investerare och fånga medias intresse.

– Då måste man krydda sin verksamhetsbeskrivning och få det att låta mer spännande än det faktiskt är, förklara Fredrik Kullberg.

Orden plockas upp och sprids till andra branscher.

Varför har det fått så stort genomslag, tror du?

– Samhället blir mer och mer experttungt. I och med det byggs den här typen av jargong. Jag tror att det finns ett ökat behov av att putsa på fasaden av konkurrensskäl också. Fler företag, viktigare att nischa sig, sticka ut, vara snyggast och bäst.

Sociala medier har också bidragit till att fler floskler används, tror Fredrik Kullberg.

– Offentliga personer, politiker och chefer måste vakta tungan, ett enda snedsteg kan bli ett ordentligt drev och förstöra karriären för alltid. Så det finns skäl till att man vill uttrycka sig vagt och otydligt.

Men det handlar också om identitet. Många av de som anammar jargongen kanske egentligen skulle vilja vara tydligare men flosklerna blir liksom ett kodspråk, orden blir viktiga för att passa in och för karriären.

– Man vill visa att man hänger med och att man hör hemma.

Några vanliga floskler från Svensk floskelordbok

Innovation – ”signalord i styrdokument, värdegrundshandlingar, strategiska planer och liknande för att markera dådkraft och nytänkande. Populärt begrepp inom ledarskap och reklam riktat till beslutsfattare.”

Digitalisering – att effektivisera och automatisera så mycket som möjligt, i syfte att tjäna pengar och spara tid, undvika fysisk kontakt med människor, eller enbart som självändamål.”

Brinna – ”att uttrycka mycket stark entusiasm inför ett arbete eller en uppgift. Hyllad egenskap i affärspress och som efterfrågas i platsannonser: Vi söker dig som brinner för Share­Point och Office 365.”

Innovation – ”signalord i styrdokument, värdegrundshandlingar, strategiska planer och liknande för att markera dådkraft och nytänkande. Populärt begrepp inom ledarskap och reklam riktat till beslutsfattare.”

Agil – ”person som rör sig mycket snabbt på sin arbetsplats, utan tydlig riktning; person som rör sig mycket på sin arbetsplats. Förekommer i meningar som Är du förändringsbenägen och har ett agilt mindset, och i begrepp som agilt ledarskap och agilt arbetssätt.

Läs även

Annons