Så hanterar du dina ”motarbetare”

Du står inte ut men du har inget val - du måste samarbeta med dem. Medarbetarna som gör dig arg och frustrerad, trött och dränerad på energi.

Du ogillar din samarbetspartner. Men om jobbet måste bli gjort, hur gör du då?

Foto: Getty Images

Någon gång under ditt yrkesliv kommer du att tvingas samarbeta med någon du inte tycker om. De flesta känner nog igen sig i att det är lätt att tappa lusten och sluta anstränga sig för att få det att funka, när den man ska samarbeta med uppvisar ett störande beteende. 

– Det finns väldigt många beteenden som kan upplevas som frustrerande. Det kan vara en kollega som är lynnig, otrevlig, ofta kommer sent, inte levererar eller prioriterar sina egna intressen på andras bekostnad, säger Håkan Kellgren på Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap, vid Göteborgs universitet.

LÄS: Så lär du dig att samarbeta smartare

Den vanligaste reaktionen på personer eller beteenden man ogillar är att undvika dem. Men om jobbet måste bli gjort, hur gör man då?

– Ibland går det att lösa genom att planera om, till exempel byta arbetsgrupp, men oftast är det svårt att styra. Alla funkar bättre eller sämre med vissa personer, så kommer det nog alltid att vara. Men man kan faktiskt samarbeta med människor som man inte drar jämt med. Det går att jobba tillsammans trots att man inte gillar varandra, menar Håkan Kellgren.

Här är råden som får din arbetsdag att kännas mindre frustrerande.

– Vill vi få det att funka med personer vi inte gillar måste vi ”lägga manken till”. Annars kan olust leda till ännu starkare känslor som förakt och avsky.

1. Flytta fokus från personliga egenskaper till jobb.

– Det är okej att inte tycka om alla människor. Fokusera istället på arbetsuppgiften. Tydliggör den. Vad ska vi göra? Hur ska vi kunna lösa den här uppgiften vi är här för att göra? Prata om förutsättningarna. Det här behöver jag för jobba ihop? Vad behöver du? Var så konkret som möjligt, det här fungerar för mig, det här fungerar inte. Fortsätt att utvärdera under arbetets gång – vad ska vi ta med oss framåt som funkar bra? Den frågan försvinner ofta.

2. Lider du i tysthet? Sluta undvika! 

– När du undviker kontakt bidrar du till att din medarbetare får ännu mer utrymme att bete sig på det sätt som gör att du blir irriterad. Som chef är det helt nödvändigt att förstå att man samskapar tillvaron med sina medarbetare. Sätt tydliga gränser. 

Som chef har du ansvar för hela verksamheten, och om någon inte levererar, och beter sig på ett sätt som i längden får stora negativa konsekvenser för andra runtomkring måste du vidta åtgärder.

Håkan Kellgren

3. Identifiera vad motståndet handlar om

– Ni ska jobba ihop men det flyter inte – fundera över varför du går igång på det här? Vad är det hos den här personen som gör dig så irriterad?

Det är också en bra idé att sätta sig ner och prata igenom vad det är som ”stör”? Det är få som aktivt är ”motarbetare”. Oftast handlar det lika mycket om ledarskapet och arbetsmiljön.

– Vad ligger till grund för beteendet, hos den andra? Motståndet kan bero på att man behöver någonting man inte får.  Är någonting för svårt? För stressigt? Har personen det jobbigt privat? Att inte förstå varför man gör en viss arbetsuppgift kan också vara en orsak till att man sätter i hälarna och gör motstånd på jobbet.

4.  Är det för svårt – ta hjälp

– Är det för tungt och svårt att komma vidare med problemet? Lägger du  alldeles för mycket tid på att irritera dig på en medarbetare? Om du känner dig illa behandlad eller mår dåligt av situationen – ta upp det med någon du litar på, prata med din närmsta chef eller HR. Be om hjälp och avlastning. Kan du få hjälp att se på situationen utifrån för att göra en lägesbedömning?

5. Hårdhanskarna på

– Att inte tycka om någon är inte en giltig anledning till att inte jobba ihop. Men om person en konsekvent inte samarbetar behöver du kommunicera till vederbörande att beteendet inte är hållbart. Som chef har du ansvar för hela verksamheten, och om någon inte levererar, och beter sig på ett sätt som i längden får stora negativa konsekvenser för andra runtomkring måste du vidta åtgärder. Var transparent så tidigt som möjligt med vad det är som inte fungerar.

LÄS: Så får du medarbetarna att göra som du vill – utan att säga det rakt ut

– Var tydlig med att du ska göra vad du kan för att förbättra situationen. Det går att omplacera medarbetare, eller rekommendera dem att söka sig någon annanstans, men först måste du försöka hitta en lösning, säger Håkan Kellgren.

Så får du medarbetarna att komma till kontoret varje dag

Läs även

Annons