Det började redan i höstas när Folkhälsomyndigheten lättade på restriktionerna. Men så kom Omikron och allt stängdes ner igen.
Nu är alla restriktioner borta och Jannis Norén Karras, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Svenska möten beskriver vardagen som en ”mötesvulkan”.
– Svenska företag har stått i startgroparna sedan i höstas. Det märks nu, säger han.
Men något har hänt med mötesindustrin om man jämför med före pandemin. Enkelt uttryckt skulle man kunna säga; färre PowerPoint-presentationer och mer social interaktion.
– När organisationer nu möts handlar det om arbetsglädje och att få ihop sin grupp. Man lägger mer pengar på aktiviteter, man vill jobba tillsammans i arbetsgrupperna. Och det finns mer tid i agendan för socialt umgänge och nätverkande, säger Jannis Norén Karras.
När Svenska Möten i en enkät nyligen frågade sina företagskunder vad som kännetecknar en lyckad konferens fick svaret ”social närvaro” den högsta noteringen någonsin.
– Och i det öppna svaret på frågan vad man förväntade sig av sin nästa konferens svarade man ”riktiga ansikten”, ”ögonkontakt”, ”känslor” och ”tillfälle att bygga relationer”.
När organisationer nu möts handlar det om arbetsglädje och att få ihop sin grupp
Jannis Norén Karras
Foto: pressbild
Den rusning man upplever nu är förmodligen lite av en ”ta-igen-effekt” men Jannis Norén Karras är övertygad om att svenskarna kommer att fortsätta med ”riktiga” möten och konferenser trots de möjligheter digitala verktyg erbjuder.
– Syftet med mötet måste avgöra kanal. Rena avrapporteringar och information fungerar ju utmärkt i digitala möten, andra möten kräver att man ses, säger han och tillägger att han tycker sig ana en större medvetenhet kring mötesinvesteringar.
– En pandemieffekt är att många insett hur mycket pengar de lägger på sin mötesverksamhet. Därför är det ett ypperligt läge nu att ta kontroll, konsolidera och etablera mötespolicys. Till exempel med styrning mot områden som hållbarhet, kvalitet och säkerhet. Det man redan gjort med affärsresor i flera år. Jag tror på en professionalisering av mötesupphandlingar de kommande åren, säger han.
Men hur har landets konferensanläggningar egentligen klarat pandemin? Är det många som gått i konkurs?
– Nej, det är faktiskt inte många som gått under, däremot har de gått igenom ett ordentligt stålbad. Den stora utmaningen nu är att mycket personal tvingades lämna under pandemin, dem måste man lyckas locka tillbaka på något sätt, eller ersätta dem med nya talanger.